We hielden die kantoorbanen niet vol; ik kreeg fysiek last van het vele zitten, Ruud kreeg een burnout. En we waren er allebei gewoon niet gelukkig.” Wat voor onderneming zijn jullie gestart? “Het begon met het delen van wat we in de moestuin deden. Gewoon via mijn persoonlijke Instagram-account ‘Groenemuts’. Familie en vrienden vonden dat leuk. Toen kwamen de online cursussen op. Ik volgde er eentje en dacht: ‘Dit kunnen wij beter’. We hadden inmiddels bijna tien jaar ervaring, dus binnen anderhalf jaar hadden we acht cursussen gemaakt over moestuinieren: van het opzetten van een moestuin tot composteren en oogsten en over snoeien en stekken. We hebben nu al meer dan 2.000 cursisten gehad.” En dat sloeg aan? “Ja! Maar het echte kantelpunt kwam toen we met al ons spaargeld een vakantiehuisje in de buurt kochten. Uit nood eigenlijk. Het idee was: als alles misgaat, kunnen we daar zelf gaan wonen. Maar het ging juist heel goed. Het huisje zat meteen vol en leverde genoeg op om onze hypotheek te dekken. Daardoor konden we onze bedrijven rustig opbouwen.” Wat voor bedrijven run je nu precies? “Eigenlijk drie. Via ‘Groenemuts’ inspireer ik mensen over moestuinieren en allerlei andere dingen uit ons leven. Dat is mijn personal brand. Daarnaast hebben we dus ‘Moestuin Advies’, waarmee we cursussen aanbieden. En tot slot run ik samen met Ruud sinds kort ‘De Groene Makers’, een webshop voor moestuinspullen en voor allerlei hobby’s als brood bakken en kombucha brouwen. We verkopen veel speciale eetbare planten zoals honingbessen en pawpaws, maar ook dahliaknollen en bloembollen. Allemaal biologisch.” Dat klinkt alsof het behoorlijk is gegroeid. “Klopt, dat hadden we nooit gedacht. Ik houd me vooral bezig met strategie, marketing en sales. Mijn kracht zit in de communicatie en het maken van content. En alles wat we maken, moet iets zijn waar ik zelf ook enthousiast van word. Dat is echt mijn ondernemersles: maak alleen iets als je denkt: ‘dit had ík ook willen hebben’.” Wat maakt jouw online aanwezigheid zo krachtig? “Ik ben gewoon mezelf. Mijn tuin staat vol bloemen, ik eet Japanse wijnbessen uit eigen tuin, mijn huis staat vol met weckpotten van verwerkte oogst. Dat laat ik zien. En dan maak ik een foto en gooi ik die online. Klaar. Het voelt niet als werk. Ik krijg vaak influencer-deals aangeboden, maar zeg op negen van de tien dingen nee. Ik doe alleen wat echt bij me past. Gelukkig hoeft het ook niet m’n hoofdinkomen te zijn, dat komt uit De Groene Makers en de cursussen.” Wat is voor jou het belangrijkste in hoe jullie nu leven? “Dat het klopt. We eten zoveel mogelijk uit eigen tuin, al koop ik ook wel dingen in de supermarkt hoor. Alles wat we kweken is biologisch. We verwerken alles zelf; we verkopen niets, maar geven wel aan vrienden en familie. Het voedselbos is groot, met appels, peren, abrikozen, hazelnoten, szechuanpeper, noem maar op. We doen geen rondleidingen, daar hebben we simpelweg geen tijd voor. Alles wat we doen, is digitaal, dat past ook bij ons.” ‘We zijn goed op elkaar ingespeeld, dat werkt fantastisch’ ‘We wilden meer buiten zijn, meer vrijheid’ 8 - D’N HADEEJER
RkJQdWJsaXNoZXIy MzM5NTg2Ng==