d'n Hadeejer februari 2021

Creativiteit Het beeld dat in de media wordt geschetst over achter- standen die de kinderen in deze periode zouden oplopen, baart haar zorgen. “Ten op- zichte van wie of wat wordt die achterstand dan opgelopen? Kun je eigenlijk wel achterlo- pen op je eigen ontwikkeling of alleen maar ten opzichte van het systeem? Het welzijn van de kinderen is belangrijker. Als de school weer open mag, gaan we eerst kijken hoe het met iedereen is. Hoe zitten ze erbij en hoe staat het met de groepsdynamiek? Ook vind ik het belangrijk aandacht te hebben voor wat er goed is ge- gaan tijdens de lockdown, dat hebben ze verdiend. Er wordt nu veel geleerd, denk aan zelf- standigheid, leren plannen, flexibiliteit, doorzetten, crea- tiviteit, denken in oplossingen en omkijken naar elkaar. Ieder- een ontwikkelt zich binnen de omstandigheden op zijn eigen niveau en is daarom precies waar hij of zij nu moet zijn. Het uiteindelijke doel is toch dat deze leerlingen opgroeien tot leuke tieners en jongvolwasse- nen die de wereld aankunnen, veerkrachtig zijn en zich zullen redden in de maatschappij. Daar heb ik alle vertrouwen in.” Geborgenheid De leerkracht ziet dat de ge- borgenheid van een relatief kleine gemeenschap een posi- tieve invloed heeft. “Hier in het dorp hebben de meeste men- sen een tuin of er is een speel- tuin dichtbij. Iedereen hier op school heeft de beschikking over internet. De ouders heb- ben de middelen en mogelijk- heden om te helpen. Wij rol- len hier op een andere manier doorheen dan op andere plek- ken in Nederland.” Linda van Driel 18 - d’n HaDeejer

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=