d'n Hadeejer februari 2021

Collette Bosch d’n HaDeejer - 17 Samenzijn Dat haar groep 3 het soms moeilijk heeft, komt niet door de lesstof. “Je merkt dat de kinderen het echt las- tig vinden thuis. Bij het nieuws dat de scholen langer dicht zouden blijven, waren er veel erg verdrietig. Ze missen de structuur, de school en het samen- zijn met andere kinderen.” Om deze reden hoopte Collette tijdens dit inter- view dat de scholen hun deuren snel weer kunnen openen en gelukkig blijkt dit niet veel later inderdaad te gebeu- ren. Maar ook als het niet zo is, dan valt daar wel weer een mouw aan te passen. “Leraren staan bekend om hun flexibili- teit en veerkracht en die vaardigheden zijn het afgelopen jaar enorm van pas gekomen.” Basisschool - bovenbouw Verbinding Linda van Driel geeft les aan groep 5/6 op OBS De Bolderik. “Het aller- belangrijkste voor ons is verbinding, we hebben iedere dag contact met alle leerlingen. Dat kan klassikaal, individu- eel of in kleine groepjes zijn. Sommige lessen geven we live en dan is iedereen online aanwezig en voor andere les- sen nemen we instructiefilmpjes op, die kinderen op hun eigen tijd kunnen bekijken. Daarnaast hebben we iedere dag een vragenuurtje en een aantal keer per week een gezellig half uurtje. We merken dat we de verbinding goed kunnen behouden en hebben iedereen in beeld.” Het is een voordeel dat haar leerlin- gen gewend zijn om te werken met een weektaak en daarnaast bekend zijn met het online lesprogramma Snappet. “Dit is een digitaal programma waarin we normaal gesproken rekenen en spelling doen. Ook taal en begrijpend lezen zijn onderdelen van dit programma, welke we nu extra ingezet hebben. We plaat- sen een instructiefilmpje en daarna kunnen de leerlingen zelf met de lesstof aan de slag. Daarnaast verzinnen we creatieve opdrachten en challenges.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=