d'n Hadeejer maart 2006

21 Ontsluitingsweg Retsel – N279: welke variant wordt het? Speciale commissie heeft nog geen besluit genomen over nieuwe weg De verkeersdrukte in Heeswijk-Dinther neemt steeds meer toe. Grote vrachtwagens rijden door het dorp en ook steeds meer ‘vreemd’ verkeer maakt gebruik van Heeswijk-Dinther om snel naar Veghel of Middelrode te rijden. Vooral in de spitsuren is het zo druk in het dorp dat het bijna onmogelijk is om te fietsen of over te steken, tenzij je heel veel geduld hebt. Om het centrum van het dorp te ontzien, wordt er al jaren gepleit om een ontsluitingsweg te maken van het Retsel naar de N279. De ontsluitingsweg zou de verkeersdruk in het centrum van Heeswijk-Dinther verlichten, waardoor het dorp leefbaarder wordt. Een tweede reden is dat het industrieterrein Retsel in de toekomst gaat uitbreiden. Er zal dan meer verkeer naar Retsel komen, waardoor er ook een betere infrastructuur moet zijn. Op dit moment zijn er twee opties voor de ontsluiting van het Retsel met een aantal varianten. De eerste optie gaat van het Retsel via de Boterweg richting het kanaal. Bij twee van de varianten op dit plan komt er een aansluiting op de bestaande plek waar nu de Laverdonk op de N279 uitkomt. De derde variant sluit bij de proefboerderij aan op de N279. Bij deze plannen wordt er gebruik gemaakt van de bestaande wegen. Deze wegen zouden dan wel opgeknapt moeten worden en er zou een nieuwe brug over de Aa moeten komen, maar er hoeft nauwelijks nieuw asfalt gelegd te worden. De tweede optie voor de ontsluiting is een parallelweg langs de A50. Er komt dan een nieuwe weg langs de snelweg naar het kanaal toe. Daar sluit de weg dan aan op de N279 en op de A50. Als er voor deze optie gekozen wordt, moet er een geheel nieuwe weg gelegd worden. Dit gaat weer gepaard met grote kosten omdat er grond gekocht moet worden, bij de eerste optie is dat minder het geval omdat die uitgaat van bestaande wegen. Ook is er bij een parallelweg langs de A50 overleg nodig met de gemeente Veghel en Rijkswaterstaat. Er moet dan onder meer gekeken worden naar de wensen van de gemeente Veghel en of ze bereid is om mee te werken. Ook moet er nagedacht worden over waar de nieuwe weg aan zou moeten sluiten op de N279. De eerste optie met de drie varianten heeft op dit moment de voorkeur van het college. Zij hebben dan ook dit voorstel neergelegd bij de commissie die zich bezighoudt met de ontsluiting van het Retsel. De commissie heeft nog geen besluit genomen, omdat zij meer onderzoek wenst naar andere mogelijkheden om het Retsel te ontsluiten en de verkeersdruk in Heeswijk-Dinther te verlichten. Er moet echter zo snel mogelijk een besluit worden genomen, zodat, als het Retsel dadelijk uitbreidt, de infrastructuur in ieder geval op orde is. Binnenkort vergadert het college over de plannen en het advies van de commissie. Wordt vervolgd dus… MvE

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=