d'n HaDeejer april 2022

24 - d’n HaDeejer De sluis in de Zuid-Willemsvaart Sluizen zijn onmisbaar voor het functioneren van een kanaal. Ze zorgen ervoor dat het waterniveau behouden blijft, door gebruik te maken van sluisdeuren. Omdat hierdoor grote niveauverschillen ontstaan tussen delen van het kanaal, moet er ook een oplossing komen voor de voorbijvarende schepen. Dit is dus meteen ook de tweede functie van een sluis. De schepen naar een hoger of lager deel transporteren, zodat zij hun tocht kunnen voortzetten. Vernieuwing De Zuid-Willemsvaart is tussen 1822 en 1826 aangelegd en telt 79 km van Maastricht tot ’s-Hertogenbosch. Het is natuurlijk hard nodig dat over zo’n afstand het waterpeil goed geregeld wordt. In 1990 is de huidige Sluis Schijndel aangelegd en eind 2020 en in 2021 zijn er veel werkzaamheden verricht. De sluisdeuren zijn opnieuw geconserveerd en het houtwerk van de sluisdeuren is vervangen. De draaipunten zijn vernieuwd en de aandrijvingen van de nivelleerschuiven zijn vervangen. Om de werkzaamheden uit te kunnen voeren, werden de sluishoofden tijdelijk drooggezet met een enorme badkuip. Naast de N279 tussen Heeswijk en Middelrode ligt al ruim dertig jaar een flinke sluis. Daar komen veel grote boten doorheen van Veghel naar ‘s-Hertogenbosch en vice versa. Noortje van Schijndel (37 jaar) werkt bij Rijkswaterstaat als woordvoerder en communicatieadviseur. Ze weet hoe sluis Schijndel werkt, hoe deze bediend wordt en wat er aan onderhoud nodig is. Het moet vlot en veilig gebeuren. Tekst Ad van Schijndel Fotografie Annerieke van den Broek Vormgeving Esmée Geubbels GRENSGEVAL

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=