d'n Hadeejer maart 2018
30 d ’ n hadeejer Piet: ”Het is voor mij de derde keer dat ik leerlingen bege- leid rondom het gebeuren in het Aadal. Het eerste onder- zoek ging over de omlegging van de Zuid-Willemsvaart (de aanleg van het Maximakanaal), het tweede onderzoek over de verbreding van de N279 (de weg langs de Zuid-Willems- vaart) en dit derde onderzoek gaat over het Dynamisch Beekdal. Stukje geschiedenis van gymnasium Bernrode Vanaf het midden van de negentiende eeuw groeide bij de katholieke kerk de interesse voor geloofsverkondigin- gen elders in de wereld. Hierdoor ontstond binnen de kerk de behoefte aan het bieden van onderwijs voor mogelijke priesterkandidaten. Ook de Norbertijnen bleven hierin niet achter en in 1886 richtte Gerlacus van den Elsen gymnasi- um St. Norbertus op, het huidige gymnasium Bernrode. De eerste leerlingen kregen hun onderwijs in het Slotje, later verhuisden ze naar de oostkant van het klooster. Omdat het gymnasium steeds groter werd, verhuisden ze in 1938 naar de overkant van de weg, waar Gymnasium Bernrode nog altijd gevestigd is. De school telt op het ogenblik zo ongeveer 660 leerlingen. Het nieuwe gebouw is een aan- tal jaren geleden uitgebreid en gemoderniseerd en heeft nu naast een onderwijsfunctie ook een maatschappelijke functie ( Eijnderic, KBO, sportzaal). Een gymnasium heeft als bijzonderheid dat alle leerlingen klassieke talen in hun pakket hebben. Piet: “Het is zo leuk om jonge mensen in hun kennis te zien groeien en daaraan te mogen bijdragen.” Piet van Langen komt van oorsprong uit Loosbroek, is in Dinther opgegroeid en geeft sinds 1987 les op Bernrode. Hij koos ooit voor de studie aardrijkskunde, omdat het een breed onderwerp is, waar allerlei aspecten aan de orde komen: natuurweten- schappen, economie, de actualiteiten spelen een grote rol, maar ook de politieke ontwikkelingen komen vaak aan bod. Eerst ging zijn interesse naar ontwikkelingswerk uit, hij wilde zich graag voor het algemeen nut inzetten en koos uiteindelijk voor het onderwijs. jolijn en Bouke uit Berlicum Beiden leerlingen van de zesde klas van Bernrode en bezig met hun examenjaar. Bovendien de onderzoekers van het Dynamisch Beekdal. Jolijn en Bouke: ”We hebben op Bernrode ervaren dat als je iets wilt en je er hard voor werkt, het vaak ook haalbaar is. Natuurlijk moet je wel gemotiveerd zijn.” Bouke: “Het waren zes leuke jaren. Ik denk dan aan alle leu- ke activiteiten, zoals de Franse avonden, de schrijvers die uitgenodigd werden, de schoolreisjes, enz. Bovendien vind ik het ook fijn, dat de school klein is en de meeste mensen elkaar kennen. Dit zorgt voor een veilige en gezellige sfeer.” Jolijn: ”Ik denk niet dat, als je leerling van Bernrode bent, je ooit met volledige tegenzin naar school bent gegaan.” Het profielwerkstuk met als onderwerp ‘het Dynamisch Beekdal’ Alle leerlingen van Bernrode maken in het laatste jaar van hun opleiding een profielwerkstuk. In het vijfde jaar wordt het onderwerp en de begeleider gekozen. De manier van aanpak en de planning wordt besproken. Ze komen voor de zomervakantie zo ver dat ze met hun onderzoek kunnen starten. het onderzoek bestaat uit drie fases: • de voorbereidingsfase: de onderzoeksvraag vast- stellen, de daarbij behorende deelvragen, hun manier van onderzoek doen, de literatuur die er voor gebruikt wordt enz. • de presentatie: de leerlingen geven een presentatie over hun onderzoek aan familie, leraren, andere leer- lingen en de mensen die ze geïnterviewd hebben. • de afrondingsfase: dit kan in de vorm van een werk- stuk zijn, maar het kan ook een documentaire, film of iets anders zijn. Piet: “Het internet, met al zijn mogelijkheden om informatie binnen te halen, maakt een dergelijk onderzoek niet mak- kelijker. Het is erg belangrijk dat ze al die informatie op waarde weten in te schatten.” de presentatie over het dynamisch Beekdal In dit stuk zijn alleen de gegevens uit het onderzoek van Bouke en Jolijn weergegeven. hoofdvraag: Welk probleem wordt er met het Dynamisch Beekdal bestreden en hebben de getroffen maatregelen het probleem opgelost? Tekst josé van der Heijden Fotografie rené kuijs Dit jaar kozen Jolijn van den Broek en Bouke van Breugel, twee leerlingen van aardrijkskundeleraar Piet van Langen, ervoor om hun profielwerkstuk over het Aadal te doen.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=