d'n Hadeejer december 2018
d ’ n hadeejer 35 ‘Matroesjka’ Door Jari, Ellis en Sem Matroesjka zijn poppetjes en die komen uit Rusland. Het houdt in dat, wanneer iemand iets naars over je zegt, dat je je heel klein kan voelen. Óf je denkt juist ‘Ach, dat maakt niet uit'. Dan ben je een groter poppetje. En dat kan fijner voelen. Het is belangrijk dat je lief bent voor elkaar, zodat er niemand heel lang zich het kleinste poppetjes hoeft te voelen. Matroesjka: Van links naar rechts: Ellis van Griensven, Sem Dortmans en Jari Otjens Dominostenen: Door Tim, Raf en Aila We werken in de klas met dominostenen. Ieder klas heeft grote blokken, die we in een rij zetten. Deze blokken kunnen omvallen. Je kunt er een blok tussen uithalen, dan vallen ze niet verder om. Dat betekent dat een leerling niet wil hebben dat er bijvo rbeeld gepest wordt. I mand uit de klas zegt dan dat je moet stoppen. Me stal heeft dat te maken met het feit dat kinderen zelf ook bang zijn gepest te worden. We gebruiken de dominostenen, zodat we voor elkaar kunnen opkomen. Dat heeft ook met respect te maken. Zie foto dominostenen met onderschrift: Van links naar rechts: Tim van de Meerakker, Raf van Kessel en Aila van Dijk De rugzak: Door Luc, Sam en Jelle We hebben in iedere klas ook een rugzak staan. Deze rugzak gaat over dingen die we zelf hebben meegemaakt. Dat kunnen verdrietige, vrolijke of gelukkige dingen zijn. Kinderen stoppen die zogenaamd in een rugzak. Voorbeelden van woorden die je er dan in kan stoppen zijn druk, boos, blij, enthousiast, droevig etc. De bedoeling van de rugzak is dat we weten van elkaar wat er misschien aan de hand is. Dan kunnen we daar rekening mee houden. Luc: “Ik kan soms de rugzak wel gebruiken, omdat ik soms met andere dingen bezig ben.“ Sam: “Dan denk ik nog aan dingen die pas zijn gebeurd en kinderen kunnen er dan rekening mee houden.” Jelle: “Dan kan ik mijn hoofd leegmaken.” We praten in de kring in onze klas over zulke dingen. We gaan dan ook respectvol met elkaar om en we kunnen en mogen alles tegen elkaar zeggen. Zie foto rugzak met onderschrift: Van links naar rechts: Luc van Doorn, Jelle de Reuver, Sam van Lankveld Het jassenspel: Door Saar, Sem en Niek In de jas hangen jassen met allerlei verschillende woorden zoals gepest-eerlijk- oneerlijk-zeker-onzeker-pester-aandacht-blij en verdrietig etc. De meester of juf stelt een vraag en dan mag je bij een woord gaan staan. Een voorbeeld van een vraag is: Hoe gaat het met je? Het is de bedoeling dat je daar eerlijk op antwoordt. Kinderen zien dan hoe je je voelt en daar gaan we dan over praten. Het is fijn om het daar over te hebben. Respect is daarbij nodig, omdat er dan ook kinderen zijn die allerlei dingen over zichzelf vertellen. Zo’n zelfde soort spel is het ja/nee spel. In het midden staat een lijn en daar gaat iedereen opstaan. De meester stelt een vraag en dan ga je naar rechts (ja) of naar links (nee). Er zitten vaak persoonlijke vragen bij. Foto jassenspel van links naar rechts: Saar van Menzel, Sem de Mol en Niek Verkuijlen Matroesjka: Van links naar rechts: Ellis van Griensven, Sem Dortmans en Jari Otjens ven, Sem Dortmans en Jari Otjens bijvoorbeeld gepest wordt. heeft dat te maken met he We gebruiken de dominos ook met respect te maken Zie foto dominostenen m Van links naar rechts: Tim Het jassenspel: Door Saa In de jas hangen jassen m oneerlijk-zeker-onzeker-pe een vraag en dan mag je bi is: Hoe gaat het met je? He Kinderen zien dan hoe je je daar over te hebben. Resp allerlei dingen over zichzelf Zo’n zelfde soort spel is he iedereen opstaan. De mee links (nee). Er zitten vaak p Foto jassenspel van links naar rechts: Saar De rugzak: Door Luc, We hebben in iedere kl we zelf hebben meege zij . Kinderen stoppen je er dan in kan stoppe De bedoeling van de ru hand is. Dan kunnen w Luc: “Ik kan soms de ru ben.“ Sam: “Dan denk ik nog rekening mee houden.” Jelle: “Dan kan ik mijn We praten in de kring i met elkaar om en we k Zie foto rugzak met on Van links naar rechts: L poppetjes hoeft te voelen. Matroesjka: Van links naar rechts: Ellis r I de kl
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=