d'n HaDeejer oktober 2016

De kinderen maken de film Het filmproject loopt een heel schooljaar lang en hangt volledig af van de input van de kinderen zelf. “Het bestaat uit ongeveer zeven workshops, verzorgt door de leerkrachten door middel van het werkboek, de website en ondersteunende filmpjes, die zij ontvangen via een inlogcode. In deze workshop leren ze de basis van filmmaken. Bijvoorbeeld montage: wat gebeurt er? Wat hoor je en welke beeldwisselingen zijn er?” Naast de gezamenlijke workshops geeft ieder kind zich op voor één discipline van filmmaken; dat varieert van script tot montage en alles wat daar tussen zit. “Leerkrachten kunnen natuurlijk bijsturen en weten waar talenten en interesses van de kinderen liggen. Je krijgt uiteindelijk een groepje kinderen die gaan schrijven of het storyboard maken. Ieder kind is vijf weken intensief bezig. En uiteindelijk maken ze een eigen film.” Kick-off Vrijdag 23 september was de kick-off voor groep 7 en 8 van basisschool de Bolderik. “Het project is geïntroduceerd, de kennis is afgetast, maar bovenal heb ik het plezier van filmmaken proberen over te brengen. De reactie was positief en enigszins overdonderend: zelf een film maken! De kinderen leren met deadlines werken en respect hebben voor elkaar tijdens bijvoorbeeld acteren.” Volgend jaar op 22 juni is de première en de uiteindelijke pay-off voor de kinderen. Veel meer dan een film “Ieder shot, ieder geluid, alles is bedacht in een film. Het project helpt in mediawijsheid: kinderen nemen niet alles meer voor waar aan wat ze zien op internet of in een film.” Nadja geeft aan dat, als leerkrachten willen, ze er ook een les rekenen omheen kunnen bouwen wanneer je het hebt over projectfunding. “Kunst is zo belangrijk voor je ontwikkeling. Kinderen creëren een creatief denkend vermogen, wat volgens mij hard nodig is in deze maatschappij. Welke beroepen hebben wij over 20 jaar als iedereen nu al zelf kan bloggen en vloggen?” ‘Het is leuk dat ik op een andere manier bezig ben met mijn vak’ ‘Het gaat om het proces. Iedereen kan inhaken, je hoeft niet de slimste te zijn’ Tekst: Maud van de Wetering Fotografie: Sanne van Rozendaal Een filmproject als nooit te voren! Benieuwd? Check www.educatievefilmprojecten.nl d ’ n hadee j er 17 Filmmaakster Nadja van Driel uit Heeswijk heeft zeker niet stilgezeten de afgelopen tijd. Ze bedacht het en voerde het uit: een filmproject voor groep 7 en 8 van de basisschool en de onderbouw van het secundaire onderwijs. Een unieke kans voor scholen om kunst en cultuur weer te integreren in het onderwijs!

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=