d'n HaDeejer november 2016

d ’ n hadee j er 35 De beste Rayonmanager van Nederland komt uit HaDee! Voor me zit een sprankelende, gepassioneerde man van 29 die het liefst Rivella drinkt. Als jochie van twaalf keek Maik op tegen mannen in pak met glimmende schoenen. “Dat gaat mij vast niet lukken,” dacht het jonge talent in de dop. Mooi wel dus! Een vakjury verkoos hem in het PSV-stadion tot Nederlands beste Rayonmanager. Zijn vrienden en veel bekenden van VV Heeswijk reageerden uiterst verbaasd: “Wat, jij?” Maik praat namelijk niet veel over zijn werk als vertegenwoordiger bij frisdrankenbedrijf Vrumona. Volgens zijn leidinggevende is hij erg bescheiden. De kersverse winnaar moest dan ook goed uitleggen wat hij daarvoor had gedaan. Overtuigen Het begon met een goed idee om voor negen COOP winkels in Nijmegen nieuwe klanten aan te trekken: eerstejaars studenten. En hoe bereik je die het beste? Door tijdens de introductieweek duizenden boodschappentassen - met in koeienletters COOP erop - uit te delen met vitaminewater, frisdranken, chips enz. Het uitrollen van dit idee, bleek geen ‘appeltje eitje’ te zijn. Het kostte Maik heel wat lef en creativiteit om zijn managers te overtuigen om dit te sponsoren. Daarna is hij met zijn plan de negen supermarkten afzonderlijk gaan benaderen. “Ik moest mijn plan goed onderbouwd op papier zetten.” Zijn leidinggevende geloofde in zijn ‘businesscase’ en droeg hem voor bij Distrifood, de organisator van de verkiezing. Gunfactor Het A4tje dat hij hierover voor de vakjury moest schrijven, viel op tussen de twintig andere inzendingen. Zijn case werd goed beoordeeld op resultaat, klantgerichtheid, ondernemerschap en teamwork. Daardoor belandde hij in de top 5. Met een flitsende Prezi presentatie kreeg hij zijn beoordelaars warm. Zijn grootste talent is waarschijnlijk het goed en snel kunnen inschatten van mensen. “Hij heeft ook een grote gunfactor volgens zijn leidinggevende,” vertelt zijn vriendin. Pitchen Doordat hij de jury omver blies met zijn verhaal, brak hij door tot de top 3. Met een pitch van 90 seconden ging hij in het stadion de strijd aan met vertegenwoordigers van Mars en Coca Cola. “Pas toen ik op het podium als derde aan de beurt was, werd ik nerveus. Die pitch heb ik daardoor niet zo goed neergezet als ik wilde.” Hij was dan ook vol ongeloof, toen hij zijn naam door de luidsprekers hoorde schallen. Als bevroren stond de winnaar tussen de menigte van 250 gasten. Hij werd bijna het podium op geduwd. Grootste fan Ondertussen brandden Charon en zijn ouders thuis kaarsjes voor hem. Zijn oma van 86 jaar is misschien wel zijn grootste fan. Om het succes samen te vieren, trakteerde Maik ze op een familie-excursie naar de frisdrankenfabriek in Bunnik. Daar ging een nieuwe wereld voor hen open. “Hard werken voor een mooie toekomst heb ik echt van mijn ouders meegekregen. Op zaterdag lui op de bank hangen, was er bij ons thuis niet bij.” Bekroning Deze ereprijs is een mooie bekroning op zijn werk. Hij verdient ruim vijf jaar zijn brood door samen met managers van supermarkten te kijken hoe dranken als Pepsi, SiSi en 7UP beter zichtbaar worden. Zijn ambities reiken verder. Het liefst wordt hij horeca-vertegenwoordiger of maakt hij de overstap van sales naar marketing. “Rond mijn vijftigste hoop ik HBO studenten te inspireren met mijn ervaringen, zoals de docenten van de HEAO dat bij mij deden.” Tot slot laat Maik me toch nog een glaasje Rivella proeven. En ik moet toegeven: dat smaakt echt veel minder vreemd dan ik dacht. Voordat ik gedag zeg, denk ik hardop: “Hoe kon ik in hemelsnaam om een glas water vragen, terwijl een koelkast vol met verfrissende drankjes werd aangeboden?” Maik van den Berg heeft met deze hoogst haalbare titel naam gemaakt in de supermarktbranche. Sindsdien stromen de connectieverzoeken via LinkedIn binnen. Tekst Aniek Oomens Fotografie René Kuijs

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=