d'n HaDeejer juli 2016

d ’ n hadee j er 31 Marktkoopman Harold van den Heuvel Van jong belegen naar gorgonzola Paplepel De Kaaskoning is een echt familiebedrijf. Driek van Kaathoven uit Schijndel, de opa van Anne Marie, de vrouw van Harold bedacht deze naam, bijna 75 jaar geleden. Vier kleinkinderen van Driek zitten nog in het bedrijf en de volgende generatie dient zich weer aan. Ook de jongste dochter van Harold is heel gedreven. “Alle drie mijn dochters hebben er wel iets mee, in meer of mindere mate. Je moet wel gedreven zijn, want het zijn lange dagen, het is een levensstijl, een roeping, anders red je het niet. Ziek of niet, je moet iedere dag presteren.” Voordelen markt “Het is er gezellig en het is verstandiger om op de markt te kopen, vanwege de persoonlijke bediening; het kunnen proeven en keuren van de producten. Het is een beleving, vaak ook voor de kinderen. Daar een stukje kaas, daar een mandarijntje. De kwaliteit is heel belangrijk, als die niet goed is, krijgen we dat de week erop meteen te horen van de klant. Gemiddeld bestaat zo’n 85-90% uit vaste klanten. Misschien dat in de toekomst ook de openingstijden van de markt verschuiven, in navolging van de winkels, bijvoorbeeld van 15.00 -19.00 uur.” Veranderingen “Vroeger, in de tijd van de kramen, moest er meer gesjouwd worden en werd er 40% van de totale kaasbranche op de markt gekocht, nu is dat nog 5%. Het assortiment is nu veel breder, ik schat zo’n 100 verschillende producten. Er is bijvoorbeeld kaas voor mensen die allergisch zijn of voor hen die een dieet volgen. De klant is veeleisender geworden en ook de Keuringsdienst van Waren is gelukkig strenger geworden; hygiëne staat bij ons hoog in het vaandel.” Bestaanskans “Ja, de markt heeft toekomst, mits het ondernemerschap goed is; productkennis is belangrijk en goed contact met de klanten. De Kaaskoning is een franchiseorganisatie: aangesloten ondernemers zijn zelfstandig, maar werken onder dezelfde naam. Ze moeten ‘Kaaskoningwaardig’ zijn en sommigen daarvan staan al 40-50 jaar op dezelfde markt. Harold is medevennoot van het bedrijf. Zestien verkoopwagens rijden er rond, die samen bijna 100 markten bezoeken in Nederland, België en Duitsland. Presteren door presenteren.” Harold ziet dat het voor een aantal marktkooplieden in andere branches niet rendabel is, maar ze kunnen niet(s) anders. Die staan er eigenlijk te lang. Er zijn echt wel jongeren die willen. We moeten af van de wachtlijsten en juist een selectie maken op basis van kwaliteit. Daardoor wordt de markt sterker. Anders krijgt de markt een slechte naam. Harold gaat bijna jaarlijks met een groep collega’s naar het buitenland om inspiratie op te doen en kennis te delen. Kaas is in het buitenland niet alleen iets voor op de boterham maar onderdeel van genietmomenten.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=