d'n HaDeejer juli 2016

VERANDERINGEN Op de eerste plaats ging de verantwoordelijkheid over de rechten op zorg van de provincie naar de gemeente. Er vond een flinke bezuiniging plaats en er kwam veel meer verantwoordelijkheid bij de patiënten en hun omgeving te liggen. “Het krijgen van zorg was ineens niet meer vanzelfsprekend en we hadden niet meer zomaar overal recht op, zonder dat we daar voor hoefden te betalen. Een enorme transitie dus.” Ook voor de huisartsen veranderde er veel. Veel taken van de specialisten werden bij hen en de medewerkers in de praktijk neergelegd. De ontwikkelingen in de zorg vroegen om veranderingen in de organisatie van praktijk Heilaren. “Patiëntgericht blijven, een goede service leveren, daarnaast veel meer taken erbij krijgen; dit vraagt om vertrouwdheid. Belangrijk voor ons is een waarborging van de kwaliteit die we altijd hebben gegeven. Dit alles zette ons aan het denken, uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat het heel belangrijk voor onze patiënten zou zijn als we hen zo’n persoonlijk mogelijke zorg zouden bieden met daarnaast een uitbreiding van nieuwe diensten. Diensten die ze bij ons op de praktijk zouden kunnen komen halen, heel dichtbij en heel vertrouwd. Dat had bovendien als voordeel dat het in de praktijk zou gebeuren, waar artsen en patiënten elkaar kennen en het dus heel vertrouwd zou zijn. De arts kent immers de ziektegeschiedenis van de patiënt en weet waar op gelet moet worden. Het is bovendien goedkoper, omdat het eigen risico niet aangesproken wordt. Huisartsenzorg valt namelijk niet onder eigen risico,” aldus beide doktoren. “Met dit alles en de mogelijkheden van onze praktijk zijn we hard aan de slag gegaan. We hebben steeds het belang van de patiënt voorop gesteld en bieden nu verschillende extra diensten aan.” OVERZICHT DIENSTEN Het reizigersvaccinatiecentrum, ook voor gecompliceerde reizen (naast vaccinaties geven ze ook een medisch advies over hoe u bijvoorbeeld tijdens de reis het beste om kunt gaan met medicijnen die u altijd gebruikt). Hiervoor kan iedereen terecht, ook de mensen die geen patiënt bij hen zijn. De receptenlijn (24 uur bereikbaar) Online afspraken maken via de website. Spreekuur dermatologie (Een keer in de twee weken komt een dermatoloog hier spreekuur houden) Longverpleegkundige (1 dag in de week, zij doet dan ook COPD controles) Diabetes expert aanwezig (Mevr. Van Doorninck is gespecialiseerd in diabetes, zij denkt mee met patiënten, collega’s en iedereen in onze regio die een vraag heeft over diabetes) 24 d ’ n hadee j er

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=