d'n HaDeejer februari 2016

d ’ n hadee j er 19 Op Het Mozaïek werd het project gekoppeld aan het jaarthema ‘Bekijk het eens door de bril van een ander’. Ze begonnen voor de Kerst met Wat anders?!. Alle moleculen werden aan elkaar gekoppeld tot grote moleculen per klas. Dat paste perfect in de kerstgedachte ‘samen één’. De hele school was met hetzelfde project bezig, waardoor in sommige gezinnen het thuis ook een gesprekonderwerp werd. Kunstcoördinator Mozaïek Linda Frunt (en juf groep 1-2): “Ik ben verantwoordelijk voor de planning van alle kunst- en cultuuractiviteiten op onze school. Binnen onze stichting Novum wordt op elke school hetzelfde programma uitgerold. Wat anders?! begon met een bijeenkomst voor leerkrachten in Nesterlé. Vervolgens kwam een gastdocente, een filosofe, in elke klas het project toelichten. Daarna konden wij met onze klassen aan de slag met het lesmateriaal; gesprekken naar aanleiding van afbeeldingen, verhalen en spelletjes. We lieten de kinderen nadenken over wat hen ‘anders’ maakt. Daarna mochten ze met een piepschuim bol - hun molecuul - aan de slag. De kleuters deden dat thuis met hun ouders, de middenbouw kreeg op school hulp van ouders en de bovenbouw ging zelfstandig op school aan het werk. Er zijn heel diverse creaties uitgekomen, met kralen en glitters, stof, touw, stift, verf en zelfs voetbalschoenen en een oude bril.” Caro van Helvoort is 10 jaar en zit in groep 7 van het Mozaïek: “Ik heb keepershandschoenen op mijn zwart-witte bol geplakt, omdat ik keepster ben van de E3 van VV Heeswijk. Ik heb er ook paarse en groene hartjes met letters opgeplakt, omdat ik graag lees en knutsel. Deze opdracht was anders dan de andere knutselopdrachten, omdat je moest bedenken wat echt bij jou past. Ik vind het leuk hoe mijn molecuul geworden is.” Roos van Berkel, Gwen van Gaal, Avine ter Lunen, Sille van der Pas en Zoë Hoogerdijk zijn allemaal 9 jaar en zitten in groep 6 van De Bolderik. Zij lieten hun sport, huisdieren en hobby’s terugkomen in hun molecuul. Zo zitten Roos, Avine en Zoë op hockey en Sille op voetbal. Roos houdt van frietjes en heeft een plaatje van een roos geprint. Ook heeft ze slingers en een kroon op haar bol geplakt, omdat ze op Koningsdag jarig is. Gwen printte foto’s van haar pony, poes Bloem en puppy’s. Ze houdt van drummen en plakte voor de sier ook nog strikjes op haar bol. Avine knutselt graag en werkte met wol en kwastjes. Ook haar poes Luna heeft ze op haar bol getekend. Sille is ook gek van knutselen en maakte met touw een netje om haar bol heen, versierd met plukjes wol. Zoë tekende onder andere een gitaar, muzieknoten, hockeystick en CD’s op haar bol. De gitaar kreeg met touw ook nog snaren. “De bol moest iets over jezelf vertellen,” vertelt Roos. “Alle moleculen vormen straks samen één grote bol; eerst die van onze klas, dan van de hele school, dan van alle scholen in HeeswijkDinther en tenslotte van heel Bernheze. Dat zijn er echt heel veel!” Sille zegt dat de bollen allemaal gerecycled worden en alle verschillende materialen gescheiden: “Dat is wel erg veel werk, denk ik.” Zoë vult aan: “Een mevrouw kwam vertellen en toen moesten we eerst wat over onszelf opschrijven en daarna wat aardigs over een ander. We hebben ook de videoboodschap van Wubbo Ockels gekeken, waarin hij vertelt dat ‘de wereld kanker heeft’, net als hij had.” Maud Verstegen en Danique Grevengoed zijn allebei 5 jaar en zitten in groep 2 van ‘t Palet. Zij schilderden, net als hun klasgenootjes, hun molecuul in twee van hun lievelingskleuren. Maud: “Mijn bol is blauw en paars. Er komen stokjes aan en dan komen ze allemaal aan elkaar. Dat is mooi.” Danique koos voor roze en goud: “Gewoon, omdat ik die mooi vind.” Juf Elfi vertelt dat ze de kinderen heeft uitgelegd wat kleuren betekenen en gaf de kleuters een specifieke opdracht mee: “Ben je ‘zacht’ van karakter, dan mochten de kleuren gemengd worden met veel wit. Ben je wat pittiger, dan mocht je wat fellere kleuren gebruiken. In de volgende fase mogen ze er nog harde en zachte materialen op plakken, zoals veertjes, watjes, spijkers en wasknijpers. Ik merk dat de kinderen er echt over nadenken. Dat is heel leuk om te zien.” Door zichzelf te ‘plotten’ op de website www.wubbokijk.nu verbinden de leerlingen zich aan het positieve gedachtegoed van Wubbo Ockels. Samen, met elkaar, bundelen zij hun krachten voor een betere en mooiere wereld. Iedereen - van jong tot oud, van groot tot klein - mag op deze site zijn bijdrage aan de wereld tonen. Zo wordt zichtbaar dat die mooiere wereld vorm krijgt door iedereen samen. Maar liefst 3000 leerlingen van álle basisscholen binnen Bernheze doen al mee! Meer informatie over het project Wat anders?! vind je op www.cubebernheze.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=