d'n HaDeejer december 2016

Loopbaankeuze Tim van Esch (23 jaar) koos na de basisschool voor het Van Maerlant in Den Bosch. Geen standaardkeuze voor een jongere uit HaDee. “In mijn eerste leerjaar gingen we met zijn vijven uit het dorp.” Dat zijn school in de grote stad lag, heeft hij nauwelijks gemerkt. “Ik weet alleen maar dat ik het de eerste keer een héél eind fietsen vond,” blikt hij terug. Met de overstap naar het voortgezet onderwijs moest er, zoals bij velen, ook een nieuwe fiets gekocht worden. Tim had zijn oog laten vallen op een speciale 4X-fiets. Niet de standaardfiets om mee naar school te gaan. “Ik ben er ook maar één keer mee naar Den Bosch gegaan, voor de rest gebruikte ik hem thuis op de zelfaangelegde BMX-baan.” In aanvang wist Tim niet precies wat hij na het Van Maerlant wilde gaan doen, maar hij wist wel dat het iets zou gaan worden in de techniek. Hij richtte zijn pijlen op automonteur, scheepsinterieurbouw of monteur van mobiele werktuigen. Zijn interesse voor tractoren, loaders en sleutelen gaf, samen met een positieve ‘dat is wel iets voor jou!’ van docent Lau van den Akker (ook uit HaDee), de doorslag. Uiteindelijk koos Tim voor de opleiding monteur mobiele werktuigen op het KW1C in Den Bosch. Werken, leren én sporten Op deze BBL-opleiding zat hij slechts met vijf monteurs in de klas, de overige leerlingen waren machinisten. “Vier dagen werken en één dag naar school vond ik ideaal. Op school bij de theorie moest je wel zélf aanpakken, de docenten waren er alleen om je te begeleiden.” Hij kreeg een werkplek bij F.P.H. Ploegmakers in Vinkel. Als groentje kwam hij binnen in de werkplaats, bij zijn leermeester Berry Stam. “We waren maar met zijn tweeën. Ik ben begonnen met het repareren van onderdelen en machines die ze niet direct nodig hadden, waardoor ik dus tijd kreeg om het goed te leren. Berry was rustig en liet me mijn eigen ding doen. Ik moest eerst kijken of ik het zelf kon maken. Later kon ik vragen stellen en liet hij me zien hoe e.e.a. in elkaar stak.” Tim kreeg alle kans om zich te ontwikkelen. In zijn vrije tijd werden de grenzen in de sport steeds verder opgezocht. “De bulten op het baantje maakten we steeds groter en verder uit elkaar. Toen Joey van Veghel me meenam naar de fietscrossbaan in Veghel, werd het een stuk serieuzer.” Doorgroeien Na twee jaar van de opleiding had Tim niveau 2 afgerond en vroeg zijn baas of hij niet rechtstreeks voor hem kon beginnen, in plaats van via een leerwerkplek. Tim accepteerde de baan en deed er gelijk niveau 3 achteraan. “Zolang ik monteur ben, blijf ik leren.” Behalve in de werkplaats gaan ze ook met een servicebus op locatie sleutelen. “Bij de recente uitgravingen van het kanaal was de motor van een bulldozer midden in de blubber stukgelopen. We hebben hem ter plekke voor een deel uit elkaar gehaald en met twee kranen en een dieplader is hij vervolgens naar de werkplaats gebracht. Daar heb ik er een compleet nieuwe motor ingebouwd.” Extreme sport In zijn sport groeide Tim door naar het ‘downhillfietsen’. Een extreme sport, waarbij in een zo hoog mogelijk tempo een gevaarlijk parcours naar beneden wordt afgelegd. “Het afdalen op hoge snelheid, de grote sprongen in het parcours en de technische manoeuvres tussen bomen en rotsen door, daar krijg ik een kick van.” Daarnaast is elk parcours anders. Hoewel Tim sinds een jaar gesponsord wordt door Polygon Benelux, een importeur van fietsen in Rotterdam, ook internationale wedstrijden rijdt en meedoet met de top, blijft hij een amateur. “Het is wel gaaf om te fietsen tegen de wereldkampioen en na afloop gewoon met elkaar te buurten.” Tim heeft het seizoen 2016 succesvol afgesloten door bij de MDCcompetitie (5 wedstrijden) zowel bij de heren als bij de supercup (15 besten van die dag) te winnen. Toekomst Als hij de kans had om prof te worden, zou hij dit meteen doen. “Ik denk dat ik iets te laat begonnen ben met de sport en dan zou ik mijn baan op moeten geven. Dan heb ik een andere ‘hoofdsponsor’ nodig,” lacht Tim, terwijl hij zijn vader aankijkt. De grootste toekomst ligt dus in zijn werk. “In januari start ik met de opleiding technisch specialist voor bedrijfsauto’s en vrachtwagens. De techniek blijft zich ontwikkelen en ik wil daarin mee. Daarbij vind ik het prachtig om in mijn huidige baan onderdelen en modificaties mee te bedenken en te bouwen waardoor er sneller, efficiënter en veiliger gehandeld kan worden bij niet-alledaagse werkzaamheden. Dat vind ik nog het leukst!” ‘Het voertuig zelf uitpluizen is efficiënter dan een tekening bestuderen’ 18 d ’ n hadee j er Tekst Berry van de Wetering fotografie Jacques Worms

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=