d'n Hadeejer september 2015

De 54-jarige Dirk Verwijst fungeerde de afgelopen 2 jaar al als interim-directeur op het Mozaïek. In de praktijk betekende dit dat hij één dag per week op de school aanwezig was om het team te ondersteunen. “Ik heb gezien hoe de sfeer en de cultuur hier is en dat spreekt mij heel erg aan. Het team heeft in de afgelopen jaren uitstekend gefunctioneerd en mooie stappen gezet. Desondanks kon de definitieve invulling van het directeurschap niet langer worden uitgesteld. In een interim-functie ben je toch meer op afstand en kun je niet de verbinder zijn die een team nodig heeft.” Dirk is geboren, getogen én nog steeds woonachtig in Volkel. Hij startte zijn onderwijsloopbaan als leerkracht op het Instituut voor Doven in SintMichielsgestel. Daar werkte hij met auditief en visueel gehandicapte kinderen. In de 17 jaren die bij deze werkgever volgden, vervulde hij diverse taken en functies en werd hij uiteindelijk lid van het managementteam. In 2002maakte hij de overstap naar het reguliere basisonderwijs; hij trad in dienst bij de Stichting Novum en werd directeur bij basisschool Op Weg in Vorstenbosch. Vijf jaar later werd hij directeur bij de Beekgraaf in Nistelrode, een basisschool die eveneens onder Novum valt. De laatste twee jaar combineerde Dirk zijn functie daar met de interim-taken op het Mozaïek. Sinds 1 augustus van dit jaar is hij fulltime directeur van de Heeswijkse school. “Als interim-directeur had ik hier weinig contact met leerlingen en ouders en dat vond ik jammer. Ik kijk er naar uit om samen met het team, de leerlingen en de ouders, handen en voeten te geven aan de organisatie, en de goede dingen nog verder uit te bouwen. Leerlingen zullen mijn aanwezigheid zeker gaan opmerken. Ik ben van plan aan te sluiten bij de leerlingenraad en zal mijn gezicht regelmatig in de klas laten zien. Daarnaast ben ik natuurlijk aanwezig bij de vieringen die binnen onze school plaatsvinden. Op deze manier probeer ik in contact te komen met de leerlingen. Ik vind het niet noodzakelijk om in mijn functie les te geven om de feeling met de leerlingen en het onderwijs te houden. Sterker nog, ik vind lesgeven en managen twee heel verschillende activiteiten. Lesgeven vraagt verdieping; je moet de kinderen kennen. Dat kost veel tijd en energie, dat doe je er niet zomaar even bij.” “Mijn komst zal niet tot drastische veranderingen leiden. Toch wordt het een spannend jaar. Het strategisch beleidsplan, Koers 2020, waar de afgelopen 2 jaar hard aan gewerkt is binnen Novum, moet dit schooljaar namelijk worden vertaald naar de werkvloer.” Het uitgangspunt is dat de 6 scholen binnen de stichting gezamenlijk alle ontwikkelingen efficiënter gaan organiseren door meer met elkaar op te trekken en gebruik te maken van elkaars kwaliteiten. Daar gaan de scholen dit jaar daadwerkelijk iets van merken. De wereld wordt niet heel anders, maar het kan wel spanning geven. Elke school heeft immers zijn eigen cultuur en zijn sterktes en zwakheden.” Dirk Verwijst, directeur basisschool Het Mozaïek Een ander thema dat dit schooljaar verder uitgewerkt gaat worden, is de doorlopende ontwikkelingslijn, die gericht is op een intensieve samenwerking tussen onderwijs en opvang voor kinderen van 0 tot 13 jaar. “Doel is ervoor te zorgen dat geen enkel kind in Heeswijk, Dinther en Loosbroek tussen wal en schip raakt. Onderwerpen die daarbij aan de orde komen, zijn o.a. voorschoolse opvang en taalonderwijs. Vorig jaar hebben we samen met andere basisscholen, de peuterspeelzaal, de kinderopvang en de gemeente om tafel gezeten om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Dit heeft erin geresulteerd dat er nu een convenant geschreven wordt.” Mooie onderwerpen, waar Dirk zijn rol als verbinder prima tot uiting kan laten komen. Want dat is hoe hij zichzelf ziet. “Ik ben een bruggenbouwer; ik moet de verbinding maken tussen de strategische, bovenschoolse plannen en onze locatieplannen. Mijn grootste uitdaging dit jaar is ervoor te zorgen dat het beleid van de stichting gedragen en uitgevoerd wordt door het team. Ik hoop dat op een enthousiaste, inspirerende manier te kunnen bereiken.” Het wordt een spannend jaar d ’ n hadee j er 35

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=