d'n Hadeejer november 2013

Tegen de wind in leunen op het Deense strand Over de grens Denemarken goddag hadee! hier ben ik weer met een verhaaltje uit het steeds kouder wordende denemarken. We zijn weer een maandje verder en gelukkig heb ik ondertussen wat meer mee gekregen van het deense land en de cultuur. dit voornamelijk met dank aan een deense vriendin van de colleges, aangezien zij ons, de groep internationalen, uitgenodigd had om een weekendje bij haar ouders thuis aan de westkust door te brengen. Dit laat meteen zien dat, ondanks dat de Denen gesloten zijn, ze heel erg open zijn als je ze eenmaal kent! Ons reisje begon met een autorit van 2 uur. Je verwacht niet dat recht oversteken van de ene naar de andere kant van Denemarken zo lang duurt, maar hier doen ze op de een of andere manier niet aan snelwegen. Er is hier één grote snelweg en die loopt van de grens met Duitsland tot het hoogste puntje van Jutland (het vaste land van Denemarken). Voor de rest reis je vrolijk door alle dorpjes op weggetjes waar je 80 mag. Dit houdt echter wel in, dat je veel meer van het prachtige landschap mee krijgt. Ik dacht altijd dat Nederland een waterland was, maar hier kunnen ze er ook wat van, we hebben redelijk wat meertjes gezien op onze reis dwars door het land. Eenmaal aangekomen aan de westkust hebben we een prachtig vissersdorpje gezien, wat een van de grootste steden van de westkust bleek te zijn. Het gehucht telde welgeteld 9718 inwoners, maar in de zomer overstroomt het gewoonlijk met toeristen. Blijkbaar is er in Denemarken de trend dat alle jongeren van de wat meer afgelegen gebieden wegtrekken naar de steden, wat te zien viel in de straten van RingkØbing. Vervolgens zijn we naar een ander vissersdorpje geweest, waar we aan de ene kant de zee zagen en aan de andere kant de fjord, beiden verbonden met elkaar door middel van een sluis. De duinen waren welgeteld 500 meter breed, wat mij echt verbaasde. Ook waren de golven veel hoger dan ik gewend ben in Nederland, wat komt omdat de Deense stranden veel steiler aflopen. Verrassend genoeg konden we overal windturbines zien, zelfs midden op het strand stonden er 3 vrolijk te draaien. De volgende dag was het effect van de zee hier nog duidelijker zichtbaar, want het stormde als een gek en wij, een heerlijk gekke internationale groep, zijn naar het strand gegaan om vrolijk tegen de wind in te leunen. Vreemd genoeg waren er zelfs Denen een strandwandeling aan het maken. Blijkt maar weer dat gekken in alle culturen voorkomen. biologiscH Het feit dat de Denen bewust bezig zijn met hun impact op het milieu en de omgeving, blijkt niet alleen uit de vele windmolenparken, maar ook uit het feit dat je ontzettend veel biologische producten tegenkomt hier. Een van mijn favoriete café/lunchrooms serveert alleen biologische producten en dat cafeetje draait goed! Het woord voor biologisch is best grappig: Økologisk. Over het algemeen zijn ze hier ook super gezond, je komt overal hardlopers tegen en ik heb echt nog nooit zo weinig te dikke mensen gezien als hier. Misschien is het dan ook niet alleen de blauwe ogen en blond haar wat de Denen zo knap maakt, maar de combinatie van goede genen en een gezonde levensstijl. Ook eten ze hier niet hetzelfde koolhydraatrijke brood als wij, nee, hier eten ze pakken met roggebrood. Toch, op donderdag, vrijdag en zaterdagavond is de drukst bezochte eetgelegenheid toch echt de Mc Donalds, zelfs hier. Kort samengevat, Denemarken is mooi in al zijn facetten: het landschap, de cultuur en de mensen. Een echte aanrader dus, maar nu het hier steeds kouder wordt (mij is verteld dat het -15 kan worden, brr) en de dagen korter worden, zou ik zeggen dat de zomer toch echt de beste tijd is om dit oudste koninkrijk te bezoeken. Houdoe! Lisanne Verschuren (22 jaar) studeert aan de Aarhus University in Denemarken d’n HaDeejer | 31