d'n Hadeejer december 2013

Liefde voor het vak in de loods van Driek Ko is geboren en getogen in de provincie Zeeland. Na zijn dienstplicht is hij als beroepsmilitair in het leger gaan werken. Ko: “Ik heb binnen Nederland op verschillende locaties van Defensie gewerkt, op verschillende niveaus. In 1991 veranderde de inrichting van onze krijgsmacht. Omdat ik me in die wijzigingen niet kon vinden, heb ik ontslag genomen. Ik begon mijn autobedrijf met één auto; een zelf gerestaureerde Mercedes oldtimer.” uitbreiDing Ko vervolgt: “Inmiddels hadden mijn vrouw en ik twee kinderen op tienerleeftijd, Hilde en Han. Het was best een stap om een vaste baan op te geven en voor mezelf te beginnen. Ik heb er echter geen moment spijt van gehad.” Na de verkoop van die eerste Mercedes, investeerde Ko in vier andere auto’s. Dat was het begin van de in- en verkoop van auto’s. In 1989 kwam het gezin Minnaar naar HeeswijkDinther. Ko: “We zijn hier allen goed ingeburgerd. Als je zelf wilt, krijg je hier alle kans om opgenomen te worden in het dorp. We wilden dan ook allemaal hier blijven, vanwege de sfeer, de mensen en het woongenot.” Han woont met zijn vrouw en twee kinderen in Heesch. Autobedrijf Minnaar begon 22 jaar geleden in een loods van 200 m2 aan de Torenstraat. Ko: “Negentien jaar geleden kon ik de loods van Driek van Kessel hier aan de Brouwersstraat overnemen. Vanaf toen kon ik ook onderhoud aan auto’s gaan doen. Nog later volgde uitbreiding met de showroom en ons woonhuis en sinds een jaar hebben we ook een ontvangstruimte aan de weg.” Jong geleerD Omdat Ko niet helemaal tevreden was over de werkplaats, vroeg hij zo’n vijftien jaar geleden aan Han, die toen werkte als elektricien, of hij geen interesse had om in het autobedrijf te komen werken. Han zegt lachend: “Hier heb ik zo’n twee minuten over na moeten denken. Ik ben meteen fulltime in de werkplaats begonnen en heb me in zeven jaar tijd om laten scholen tot technisch specialist. Ik mag APK-keuringen uitvoeren en ben leermeester voor leerlingen op niveau vier, het hoogste opleidingsniveau binnen de autobranche. Momenteel hebben we ook weer twee leerlingen in dienst. Dat dwingt je om bij te blijven. We begonnen vijftien jaar geleden met twee bruggen. Inmiddels staan er al vijf in de werkplaats.” Ko sleutelde in zijn vrije tijd altijd al aan auto’s. Deze liefde voor het vak heeft hij ook op zijn zoon overgedragen, al koos Han toen al liever voor het fijnere werk. Han sleutelt momenteel aan een Volkswagen Buggy met het onderstel van een Kever met polyester onderbouw uit 1965. Ko restaureert een Eend uit 1969 en één uit 1977. Ko: ”Van je hobby je werk maken, is het stomste dat je kunt doen. Dan heb je namelijk geen hobby meer! “ Toen Han twee weken bij zijn vader in dienst was, ging Ko op vakantie: “We besloten Han meteen de zaak te laten runnen. Dat was de beste leerschool voor hem.” Han: “Dat was een hectisch begin, maar ik verkocht in die twee weken elke dag een auto en was laaiend enthousiast.” Autobedrijf Minnaar heeft momenteel zo’n vijftig auto’s in de verkoop. Volgens Ko is het moeilijk om aan goede auto’s te komen. “Mensen stellen onderhoud steeds vaker uit, waardoor de reparatie uiteindelijk alleen maar duurder wordt.” Over de vele autobedrijven in Heeswijk-Dinther zeggen de heren: “Wij weten waar we voor staan en zijn een allround autobedrijf. Daar zijn er in het dorp meer van. Die zien we ook niet als concurrenten, maar als collega’s. Tijdens de kerstmarkt stelden ook andere autobedrijven hier hun auto’s ten toon.“ nooit klaar Autobedrijf Minnaar heeft drie vaste monteurs in dienst. Ook Ko is nog volop aan het werk. Ko: “Ik schuif steeds meer zaken naar Han, die alles over gaat nemen. Behalve de boekhouding heb ik altijd alle werkzaamheden zelf gedaan. We zijn ook zeven dagen per week aan het werk, zelfs in de vakanties.” Han: “Pas lag ik ziek op bed en heb ik met de laptop en telefoon in mijn hand toch nog wat zaken geregeld. Het werk moet doorgaan.” De heren vinden dat de ‘gezelligheid’ in de autobranche en het spel met de consument zijn veranderd. Er is minder direct contact met klanten en leveranciers, steeds meer gaat digitaal. Ko zegt: “Wij missen die ‘personal touch’. Alles gaat gehaast. ‘Ik’ en ‘nu’ staan centraal in de maatschappij. We gaan steeds meer op een 24-uurs economie af. We hebben wel eens ploegendiensten overwogen, maar dat bleek toen nog niet rendabel. “ Han: ”Al sluit ik het in de toekomst niet uit. Ik heb nu twee kleine kinderen van drie en vier jaar. Voorheen was ik nooit voor 20.00 uur thuis, maar ik besef dat ik ook aandacht en tijd voor mijn kinderen wil hebben. “ lieFDe voor Het vak Bij festiviteiten springt het hele gezin bij, zoals laatste bij de Kerstmarkt. “Liefde voor het vak is onmisbaar,” vertelt Ko. “Met een 9-tot-5-mentaliteit red je het niet. De inzet van ons personeel is ook top.” Han en Ko zeggen qua karakter totaal niet op elkaar te lijken. Han: “Dat botst wel eens. We zijn toch van een andere generatie. Je moet mee met de tijd. Je bent altijd bezig met je werk en ook social media vormen een extra verkoopkanaal. We zitten bijvoorbeeld ook op Facebook en organiseren binnenkort een ‘Ladies night’. Opgeven kan nog tot 31 december. We leren dames dan klein onderhoud aan hun auto zelf te doen en het vervangen van een kapotte band.” Ko zegt tot slot nog: “Het is de bedoeling dat Han over twee jaar de zaak overneemt. Ik denk niet dat ik dan helemaal stop, maar wel eens een paar dagen vrij neem. Dan ga ik proberen me niet overal meer mee te bemoeien. Als Han over twintig jaar nog met net zoveel plezier werkt als ik nu, is het mooi!” Sinds 1994 is Autobedrijf Minnaar gevestigd aan de Brouwersstraat. Eerst slechts met een loods, die vanaf de weg niet zichtbaar was. Tegenwoordig met een showroom en een mooie ontvangstruimte, grenzend aan de doorgaande weg. Eigenaar Ko Minnaar en zoon Han vertellen vol passie over hun familiebedrijf, dat inmiddels bijna 3000 m2 oppervlakte beslaat. tekst Noortje van Schijndel fotografie Jacques Worms d’n HaDeejer | 15 in De FaMilie AUTOBEDRijF MINNAAR

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=