d'n Hadeejer juli 2012

Tekst: Ad van Schijndel Foto’s: René Kuijs BeleId In den Bosch Als beleidsmedewerker in Den Bosch onderhoudt Katja de subsidierelaties met vijf podia, namelijk het poppodium, de Verkadefabriek, het Theater aan de Parade, het muziekcentrum De Toonzaal en tot voorheen ook het Koningstheater. Dat laatste heeft zijn deuren onlangs gesloten. “We bedenken de richtlijnen, maar ook de uitvoering ligt bij ons,” vertelt Katja. “Allerlei verandering van het rijk en de provincie moeten steeds doorgevoerd worden. Hoe verwerk je die wijzigingen in een cyclus met de raad en het college. Ik heb veel met geld te maken, maar ook met de vergunningen en fungeer daarbij als contactpersoon voor de gemeente. Momenteel wil men in Den Bosch een nieuw theater, maar men is het niet eens over de locatie. Ik ben al veel tijd kwijt geweest met gesprekken, maar men is er nog niet uit.” maandaG en dInsdaG De maandagavond heeft Katja Brooijmans ingevuld als voorzitter van de Koninklijke Fanfare St. Willibrord en op dinsdag is ze bezig met de drumband van de fanfare. Ook zit ze in de kunstcommissie van de gemeente met diverse vergaderingen per jaar. “Samen met de bewoners beslissen we wat voor kunstwerk er in een vrije ruimte in een wijk kan komen. Natuurlijk is er altijd discussie, maar ik vind het prettig om erbij betrokken te zijn. Met Iddus ben ik na 13 jaar gestopt. Ik kon mijn ei niet meer kwijt: we werden het niet eens over de koers. Zo wilde men het inzingen flink inkorten en dat zag ik niet zitten.” woensdaG en donderdaG Op woensdagavond is Katja bezig in Erp bij ‘Lost in music’. Dat is een vierjaarlijks promconcert van harmonie OBK (Oefening Baart Kunst) voor solisten en koor. Ze doet daar o.a. de audities. En op de donderdagavond is ze intens betrokken bij een special voor muziektheater van de stichting BLUV; die afkorting staat voor Boekel, Landerd, Uden, Veghel. Half oktober gaat men ‘Oorsprong’ opvoeren in de Koekbouw in Veghel op basis van ‘As it is in heaven’. “Ik heb daar de muzikale leiding,” zegt Katja. “Het is erg arbeidsintensief: ik heb o.a. een stel stukken uit moeten schrijven.” ZaterdaG Op zaterdag had Katja naast het huishouden nog wat tijd over. “Ik was al eerder gepolst bij De Kersouwe en ben vorig jaar al een beetje betrokken geweest, maar nu bij Les Miserables van het begin af,” vertelt ze. “Les Miserables is een stuk over de liefde, voor je kind, voor je land, voor jezelf. Het speelt rond de Franse revolutie, maar het is een beetje naar deze tijd toegehaald. Het is meer algemeen, met revoluties zoals die nu plaatsvinden. Mijn opdracht was een flinke poprockband samenstellen, maar toch met veel klassieke, psychedelische en sferische klankmuziek. We gebruiken bestaande muziek van de jaren ’70 tot nu. De keuze van de regisseur Harold Schraven was voor mij een openbaring: ik kende ze nog niet.” De liederen in Les Miserables moeten het verhaal versterken, de sfeer en de actie weergeven en de overgang maken van de ene naar de andere scène. “De band staat daarbij apart. Het is geen musical, maar een muziektheaterstuk met de première op 5 augustus. Het is apart werken bij De Kersouwe. Het lijkt wat rommelig, terwijl ik zelf houd van structuur en planning. Maar daar was ik wel op voorbereid. Je moet in de Kersouwewereld je eigen plek veroveren. Dat is me intussen aardig gelukt.” Ze houden haar goed bezig, alle dagen van de week. “En als het zo uitkomt, zorgt man René gewoon voor het eten…” Katja brooijmans: alle dagen muzikaal actief De band aan het repeteren Katja Brooijmans Muzikaal leider Les Miserables is altijd met muziek bezig Katja Brooijmans is afgestudeerd als musicoloog en dirigent. Ze werkt 40 uur per week als beleidsmedewerker in Den Bosch en is in haar vrije tijd betrokken bij een vijftal organisaties. Het is duidelijk dat haar hele week vol muziek zit. Ze is actief bij de Koninklijke Fanfare, de drumband, Lost in music, Oorsprong en is muzikaal leider bij Les Miserables in De Kersouwe. Met de HaDeejer hebben we het even op een rijtje gezet. 9 | juli 2012

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=