d'n Hadeejer april 2012

column henk Het is weer bijna Koninginnedag, maar daar wil ik het nu niet over hebben. Ook niet over de samenwerking van de Oranje Comités van Dinther en Heeswijk en zelfs niet over een eventuele fusie van Bernheze en Maasdonk. Nee, ik moet u iets bekennen. Sinds een paar maanden heb ik geen haan meer. Die haan van ons was een grote forse jonge haan. Hij was heel actief, stikte de moord van de energie, sliep ’s nachts niet in, maar bovenop zijn hok en kraaide zowat de hele dag. Daar is bij mij nooit over geklaagd, maar toch merkte ik wel dat sommige buurtgenoten echt geen fan waren van deze haan en zijn luidruchtige gekraai. Omdat ik dat beest geen spreekverbod op kan leggen, dacht ik dat het misschien beter was om hem weg te doen. Een zekere Lars, die destijds mijn tuin aan het reviseren was, wilde de haan wel hebben en nam hem mee naar huis. Later vertelde hij dat hij hem smakelijk opgevreten had. Tja, en mijn kippen zie ik nu wat mismoedig in de ren ronddwalen als nonnen in een kloostertuin. Volgens mij missen ze de haan toch wel. Om die kippen aan hun gerief te laten komen, zou ik eigenlijk toch maar weer een haan moeten aanschaffen, dacht ik bij mijzelf. Want sommige dingen horen onlosmakelijk bij elkaar. Een haan hoort bij kippen zoals klompen, tulpen en molens horen bij Holland, kaas hoort bij Alkmaar en koek bij Deventer. Mayonaise hoort bij friet, de schoenmaker bij zijn leest, Zwarte Piet bij Sinterklaas, de Eiffeltoren bij Parijs, de Elfstedentocht bij Friesland, de Sint Jan bij Den Bosch en… jawel… Heesch bij Oss. Henk Habraken Haanloos Joep van Lieshout (Ravenstein, 1963) is een van de meest toonaangevende en gevraagde hedendaagse kunstenaars. De studio en werkplaats die hij in 1995 in Rotterdam opzette, heeft een internationale reputatie door het baanbrekend werk waarbij zijn vaak bruikbare beelden en mobiele woonunits de aandacht trekken. Atelier Van Lieshout produceert een unieke combinatie van kunst in zowel toegepaste vorm als autonoom werk. Deze kwaliteiten zorgen voor de enorme internationale aandacht voor het werk en de projecten van AVL. Het oeuvre strekt zich uit van machines tot sculpturen, van meubels tot gebouwen, van installaties tot ontwerpen voor een utopische samenleving. Voor dertien hectare is bijzonder dat een kunstenaar als Joep van Lieshout zeer geïnteresseerd was om in het buitengebied een bijzondere tentoonstelling te maken. agricola novus De tentoonstelling ‘De nieuwe boer’ is onderdeel van een groter geheel, het “New Tribal Labyrinth”. Daarmee reageert Atelier Van Lieshout op onze extreem geavanceerde en complexe maatschappij, waarin overmatige consumptie en schaarse grondstoffen een cruciale rol spelen. Al in de nabije toekomst zal deze tegenstelling in de visie van AVL leiden tot het ontstaan van nieuwe samenlevingsvormen. Het toenemend gebrek aan grondstoffen brengt een verharding van menselijke relaties en een sterkere overlevingsdrang met zich mee. De vraag dringt zich op of deze veranderingen, die gepaard zullen gaan met geweld maar ook een nieuwe, betere maatschappij kunnen opleveren, negatief of positief zijn. Landbouw, industrie en rituelen zijn de pijlers van de nieuwe tribale maatschappij. Agricola Novus focust op landbouw. Het einddoel van Atelier Van Lieshout is een enorme, levensgrote boerderij die bestaat uit vele kleinere boerderijen die onderling zijn verbonden door een labyrint van tunnels. Dit nieuwe werk beleeft zijn première op het terrein van dertien hectare. OnderWijs Dertien hectare heeft een programma ontwikkeld voor het onderwijs. Bij de tentoonstelling Agricola Novus. Het labyrint als fenomeen zal een thema in het educatie materiaal worden. Dat zal leerlingen anno 2012 aanspreken omdat bijvoorbeeld veel games de structuur van een labyrint hebben. Eenmaal in de virtuele wereld van het spel, zoekt de speler een uitweg langs de vele opdrachten en obstakels. De voorbereiding aan de tentoonstelling vindt op school plaats, de rondleiding over het terrein wordt verzorgd door een deskundige gids. Voor scholen uit Bernheze is de toegang vrij. agricola novus (vrij vertaald ‘de nieuwe boer’) is de tentoonstelling van Stichting dertien hectare i.s.m. Atelier Van Lieshout (AVL) uit Rotterdam. In de maanden mei en juni zijn het jonge bos en het veld aan de Meerstraat in Heeswijk het decor voor het werk van Atelier Van Lieshout. Tekst: Annemieke van der Aa Foto: ingezonden de nieuwe boer aan de Meerstraat Voor meer info: www.dertienhectare.nl Fisherman’s House 7 | april 2012

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=