d'n Hadeejer april 2011

Tekst: Interart/Annemieke van der Aa Foto: Interart Vrijage Dit stukje schrijf ik begin april, terwijl deze HaDeejer eind april verschijnt, na Pasen maar vóór Koninginnedag. De paaseieren, die ik dan gegeten zal hebben, komen niet van de paashaas maar gewoon van mijn eigen kippen. Zoals verleden jaar hebben de oranjecomite’s van Heeswijk en Dinther besloten om Koninginnedag weer gezamenlijk te vieren op de markt, Plein 1969 in Dinther. Alleen de gezinsvieringen worden ’s morgens nog apart gehouden in de kerken van Dinther en Heeswijk. Dat doen ze, hoorde ik zeggen, omdat zo de kerk van Heeswijk weer eens gebruikt wordt. En dan de vrijage tussen Maasdonk en Bernheze. Als ik daaraan denk krijg ik spontaan de slingerschijt. Wat moeten wij met Maasdonk als ze het daar al nooit met elkaar eens zijn geweest? Als Bernheze al een wangedrocht is, is Maasdonk dat zeker ook. Nee, ruim de rommel op, zou ik zeggen. Doe Nuland bij Den Bosch en Geffen bij Oss. Vinkel kan dan eventueel bij Bernheze. Als we dan toch aan het herindelen zijn, voeg Heesch dan alsnog bij Oss, want daar hoort het thuis. Oss is rupsje nooitgenoeg, wil alles en is de afvalput, de stortplaats voor overbodige gemeenten. Heel Noord-Oost Brabant is nu al van Oss. Het gemeentebestuur van Oss fungeert nu al als een soort provinciale staten van Noord-Oost Brabant. “Ben jij niet bevooroordeeld?” vragen sommigen mij. Natuurlijk! Vooroordelen zijn oordelen die ik mij in een vroeger stadium heb gevormd, dankzij onderwijs en opvoeding, door studie en ervaring. Waarom zou ik ze a priori moeten uitschakelen? En, och ja… in mei leggen alle vogels toch weer een ei. Henk Habraken column Henk Op de plaats waar eerder de Oranjerie stond, is een geheel nieuw gebouw herrezen, waarbij vooral duurzaamheid te ontdekken is: 97 zonnepanelen, gecertificeerd hout, glas met een zeer hoge isolerende werking, een grijs water-circuit met helofytenfilter en een warmte-koudeopslag installatie. Toen Interart Galerie geopend werd in 1989 was er veel ruimte voor schilderijen en grafiek. Dankzij de opening van de beeldentuin kwam er veel ruimte voor beelden, keramiek en glas, maar bleef er een bescheiden plaats voor twee dimensionaal werk over. Nu, na 22 jaar heeft Interart een nieuw evenwicht bereikt: Interart Beeldentuin & Galerie. Het bijzondere architectonische gebouw, dat dienst doet als galerie met veel ruimte voor schilderijen, grafiek, klein plastieken en sieraden staat in een beeldentuin, waarin een tocht langs de beelden gemaakt kan worden in een natuurlijke omgeving. De nieuwe Galerie maakt het mogelijk schilderijen en grafisch werk te tonen aan de witte wanden. Harrie Gerritz toont zijn grafisch werk, dat door zijn grote eenvoud aan het eenvoudige landleven doet denken, maar dat de kleur heeft van de grote stad. Michel van Overbeeke exposeert monumentale schilderijen en klein grafisch werk. Daniël Wagenblast is een Duitse kunstenaar en een wereldreiziger in zijn beeldhouwwerk. Hij reist de wereld rond en maakt voortdurend de verbinding tussen mens en object. Midden op het grote veld kijkt de ‘Man op de wereldbol’ uit over de beeldentuin. Samen met bovengenoemde kunstenaars vertegenwoordigt bij uitstek de kleur, die Interart dit jaar wil uitstralen. Traditiegetrouw verbindt Interart ieder seizoen met een passend thema. Dit jaar is dat De Drie Idealen die bij Interart hoog in het vaandel staan: Kunst, Kleur en Duurzaamheid. Deze drie idealen worden dit seizoen op verschillende manieren gepresenteerd. Interart Beeldentuin & Galerie gaat zondag 8 mei open voor publiek. Openingstijden van do-zo va n 13.00-17.00u. Voor groepen ook buiten de openingstijden open op afspraak. Info: www.interart.nl. De nieuwe, duurzame galerie van Interart Beeldentuin & Galerie Interart Beeldentuin & Galerie heeft een primeur voor Nederland: de eerste duurzame galerie. Op dit moment wordt er nog hard gebouwd maar als de beeldentuin op zondag 8 mei open gaat voor het publiek, is de nieuwe galerie klaar. Primeur voor Interart: duurzame galerie 7 | april 2011

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=