d'n Hadeejer mei 2010

Na twee weken door het prachtige landschap van Nieuw-Zeeland (Zuidereiland) te hebben gereisd, zijn we aangekomen in West-Australië. Na vier dagen Perth hebben we de bus gepakt naar Manjimup, een klein plaatsje 300 km. ten zuiden van Perth. Er werd ons namelijk verteld dat daar veel werk te vinden was. Voor Lucas was dat ook het geval. Hij kon na twee dagen in Manjimup al beginnen bij de plaatselijke ‘building company’. Ik had wat minder geluk en moest drie weken wachten voordat er eindelijk een baantje vrij was op één van de grootste ‘orchards’ (fruitkwekerijen) van West-Australië. De eerste paar dagen appels plukken was erg zwaar; spierpijn overal! Je sjouwt dan ook de hele dag rond met een 30 kilo zware tas op je rug, vol met appels, ladder op en ladder af . . . Het weer zit hier niet altijd mee. Het is heel wisselvallig en vaak erg koud! Ik denk dat het bij jullie op dit moment beter weer is. We verblijven hier in een hostel. Alle backpackers, die daar verblijven, werken of zoeken werk. Het is erg gezellig met al die verschillende nationaliteiten bij elkaar. Elke avond kampvuur en in het weekend is het feest! Het is vervelend dat we nu geen eigen vervoer hebben en dus niet zelf de omgeving kunnen verkennen. Gelukkig nemen de collega’s van Lucas ons nogal eens mee op stap. Zo zijn we wezen kangoeroejagen. Kangoeroes zijn een pest hier in Australië. Er zijn er veel te veel en ze vernielen weilanden en hekken. We hebben ’s avonds twee uur door de bossen gereden en wel 200 kangoeroes gezien! De volgende dag hadden we kangoeroesteak for dinner. In ieder geval worden ze niet zomaar doodgeschoten, maar maken ze er nuttig gebruik van. Karri trees Manjimup is een klein dorpje dat 200 jaar geleden is begonnen als een houtverwerkingsplaats. Het ligt dan ook midden in de bossen, waar veel grote ‘karri trees’ staan. Met groot bedoel ik 60 tot 125 meter hoog. Je kunt ze ook beklimmen. Lucas heeft dat van de week gedaan. Er steken alleen wat ijzeren stangen uit de stam en die gebruik je als ladder, 60 meter hoog! Er is alleen wat kippengaas aan de achterkant bevestigd. Dat moet je dan tegenhouden als je naar beneden valt. Bovenop de top is een uitkijktoren. Nu nog eerst vier weken werken en dan drie weken naar Bali! We hebben van velen gehoord dat het er geweldig is. Een goed vooruitzicht dus. Tot over zeven weken Hier komt het foto onderschrift. Tekst: Marlies Dortmans Foto: Marlies Dortmans Onze fotografe Marlies Dortmans reist samen met Lucas van de Boom door Australië en Nieuw Zeeland. Ook andere landen worden nog bezocht tijdens hun twaalfmaandse trip. Hier de bijzondere reisimpressies van Marlies en Lucas. In een boom klimmen van 60 meter hoog Groeten van Marlies en Lucas In de rubriek “HaDeejers over de grens” krijgen jongeren de gelegenheid iets te vertellen over hun verblijf in het buitenland. Wil jij je ervaringen met ons delen of ken je iemand die we kunnen benaderen? Stuur een berichtje naar: redactie@hadeejer.eu. HaDeejers over de grens Australië 27 | mei 2010