d'n Hadeejer december 2010

<:?'Wij willen een correcte besluitvorming!" zegt de ~hting Omw.....o:::Çn::;;;:~.;;'!n~d~e~n~~~~-~~ De Kanaaldijk wordt in ieder geval een stuk breder Er is al enige tijd sprake van de verbreding van de N279, een weg die bij ons gewoon De Kanaaldijk heet, de weg langs de Zuid-Willemsvaart. De initiatiefnemer voor de nieuwe weg is de provincie NoordBrabant en de provincie wil met die verbreding een aantal doelen bereiken: • filevorming op de A2 (Den Bosch - Eindhoven) en de A50 (Eindhoven - Nijmegen) oplossen; • bereikbaarheid van bedrijventerreinen vergroten (Den Bosch, Veghel, Oss, Helmond en Eindhoven); • bereikbaarheid van de stadsregio's vergroten (dezelfde plaatsen). De planning is om in 2011 de besluitvorming rond te hebben. Maar het principebesluit is al in juni 2009 genomen. Twee varianten Zo'n weg is natuurlijk op verschillende manieren te verbreden. Er is gesproken over diverse manieren, maar het komt erop neer dat er twee hoofdvarianten zijn: • een vierbaansweg, 2 x 2 rijstroken met een maximumsnelheid van 80 km/uur. Deze weg zal door zijn aard gelijkvloerse kruisingen kennen. Dat wil zeggen: het wordt zo'n soort weg als het nu is, maar dan 2 keer zo breed; • een vierbaansweg, 2 x 2 rijstroken met een maximumsnelheid van 100 km/uur (en wie weet met dit 'snelle' kabinet wel 120 of 130). Deze weg zal, vanwege de toegestane snelheid, ongelijkvloerse kruisingen moeten krijgen. Dat wil zeggen dat het een snelweg wordt en dat er op- en afritten komen zoals bij de A50. De voorkeur van de provincie gaat uit naar de tweede variant, een snelweg . Gevolgen voor onze dorpen De gevolgen voor onze dorpen zijn afhankelijk van het soort verbreding dat gekozen wordt. Als het een snelweg wordt zijn de gevolgen bijzonder groot. • de oprijlaan van het kasteel verdwijnt grotendeels en de hoge bomen worden daar gekapt; • grote vorm van geluidsoverlast tot vlak bij het kasteel; • het mooie landschap tussen het kasteel en het kanaal verdwijnt; • bij de aansluiting naar Heeswijk komt een hoge rotonde (7 meter!); 33 1 december 201 O

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=