d'n Hadeejer juli 2009

De nu 23-jarige Bart ging na de HAVO aan het Zwijsencollege in Veghel, naar Maastricht om aan het Conservatorium te studeren met slagwerk als hoofdvak. Hij ging daar op kamers, maar na drie jaar ging hij weer bij zijn ouders in Heeswijk wonen, omdat hij inmiddels al een baan in Rotterdam had. Bart: ”Bij de Marinierskapel kreeg ik studieverlof en op het Conservatorium kreeg ik vrijstelling voor enkele vakken om bij de Marinierskapel te kunnen werken. Gelukkig had ik een aantal begripvolle docenten, die zorgden dat ik alles goed kon plannen. Anders was het me niet gelukt.” Bart vond het altijd lastig om aan anderen uit te leggen wat zijn studie inhield. “Bij mijn afstuderen kwamen er ook enkele vrienden van buiten school kijken en ik zag ze denken ‘Aha, is dit het’.” Bart studeerde samen met een andere slagwerker af en ze werden begeleid door een organist. “De componist Vincent Cox had speciaal voor ons een stuk geschreven. Dat was wel heel gaaf! Gelukkig heb ik door mijn werkzaamheden bij de Marinierskapel, geen afstudeeronderzoek hoeven doen. In dit vak moet je eigenlijk alleen spelen.” De Marinierskapel Er spelen 54 mensen fulltime in de Marinierskapel, een professioneel harmonieorkest. De muzikanten hebben allemaal een conservatoriumopleiding en een verkorte militaire opleiding gevolgd. Bart heeft er auditie voor moeten doen, één keer achter een scherm en toen hij de eerste ronde door was, zonder scherm. Het gaat echt om de muzikale kwaliteiten. “Ik ben muzikant, geen militair. Ik zou wel uitgezonden kunnen worden, maar dan om bijvoorbeeld een avond op Kamp Holland te spelen. We begeleiden artiesten en geven zelf optredens in binnen- en buitenland. We hebben o.a. Do, Danny de Munk en Antje Monteiro -van de musical Aïda - en een aantal bekende jazzsolisten begeleid. Ik ben met de kapel al op de Antillen geweest, in Amerika, Scandinavië en Oostenrijk. Dat zijn de leuke dingen! Op de Antillen hadden we drie optredens in tien dagen en hebben we ook het eiland kunnen bekijken. Het aantal optredens verschilt per reis.” Sinds kort zitten er ook enkele vrouwen bij de kapel. Bij het Korps Mariniers, waar de Marinierskapel deel van uitmaakt, worden vrouwen eigenlijk niet toegelaten. Voor de Marinierskapel is een uitzondering gemaakt. Bart: “We repeteren dagelijks van 09.30 uur tot 12.30 uur. Optredens zijn vaak in het weekend, dan zijn we meestal van 17.30 uur tot 22.30 uur bezig. Dan hebben we ’s ochtends geen repetitie.” Fanfare “Ik heb nu geen tijd meer om bij de drumband van de Fanfare te spelen. Daar heb ik het wel geleerd. Wim van Zutphen, de dirigent, heeft me lesgegeven. Hij was ook bij mijn afstuderen, dat was wel heel speciaal.” Naast slagwerk, speelt Bart ook piano. Dat is volgens hem toch het basisinstrument voor je muzikale ontwikkeling. Ook Bart’s vriendin Sanne, uit Horst (Noord-Limburg), is muzikante. Zij werkt bij het Orkest van het Oosten, een symfonieorkest. “We willen in de buurt van Amersfoort gaan wonen. Dat is enigszins centraal tussen Rotterdam, waar ik vaak werk en Enschede, waar Sanne werkt. We kennen elkaar van het Conservatorium. Ik denk wel dat het een voordeel is dat je in hetzelfde vak zit. Je hebt er dan respect voor als de ander eens wat langer van huis is voor het werk.” Toekomst? “Ik zit nu bij de Marinierskapel goed op mijn plek. We spelen op hoog niveau. Als er echter iets anders op mijn pad komt, doe ik zeker auditie. Een symfonieorkest zal me nog meer uitdaging bieden.” Bart van Grinsven is eind juni afgestudeerd aan het Conservatorium in Maastricht. Hij rondde daar de Master Postgraduate Course Percussion Graduate af. Ondertussen had hij al een vaste baan bij de Marinierskapel in Rotterdam. “Een combinatie die af en toe best zwaar was.” ‘Muziek is mijn bestaansreden, de rode draad in mijn leven’ Tekst: Noortje van Schijndel Foto: Anna Steijger Bart van Grinsven speelt in de Marinierskapel ‘Ik heb van mijn hobby mijn werk kunnen maken’ 5 | juli 2009

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=