d'n Hadeejer september 2008

dewerking. In de Cultoerbus maken leerlingen kennis met kunst en cultuur op een manier die past bij hun leeftijd. Groep 1 en 2 maakt dit jaar kennis met alle vaardigheden die komen kijken bij het maken van theater. Natuurtheater Kersouwe en de professionals Brenda Gil Toresaneo en Barbara van der Meulen dragen hier, op een heel interactieve manier, hun steentje aan bij. Leerlingen uit de groepen 3 en 4 maken via Fotoclub Bernheze kennis met de kunst van compositie binnen het fotograferen. De harmonieën en fanfares uit Bernheze laten de groepen 5 en 6 ervaren wat muziek en ritme is. Professionele begeleiding is van Gerry Roche van MIK. De groepen 7 en 8 maken kennis met Religeus Erfgoed en beeldende kunsten via de workshop ‘Heilige Helden’ in de plaatselijke kerken. Vele amateurschilders en professioneel kunstenaar Ivonne van der Velden helpen de kinderen. Cube is gepast trots op het feit dat de Cultoerbus dit jaar ook het voortgezet onderwijs een uniek programma te bieden heeft. Voor zo’n 90 leerlingen per school van Gymnasium Bernrode en het Hooghuislyceum is een dagdeel rondom het thema ‘disco’ samengesteld. De kunstdisciplines dans, muziek, zang en foto/film komen ruim aan bod. Deelnemers Natuurtheater De Kersouwe voor groep 1 en 2 Natuurtheater De Kersouwe is een uniek openluchttheater in Heeswijk-Dinther. Het biedt de bezoeker een optimale mogelijkheid om te genieten van de combinatie van natuur en cultuur. In de Cultoerbus gaan de vrijwilligers van De Kersouwe kinderen kennis laten maken met alle facetten van het theater. Grime, dans, zang, decor, spel, kleding en PR. Het komt allemaal op een speelse manier aan bod. Kijk voor de zomerse voorstellingen van De Kersouw op www. kersouwe.nl. Fotoclub Bernheze voor groep 3-4 Zo’n zestig enthousiaste amateurfotografen vormen fotoclub FC Bernheze. Onder de bezielende leiding van professional Wim Roefs streven zij ernaar onverwachte onderwerpen te fotograferen, spannende composities te maken en een mooi lichtspel vast te leggen. De ‘perfecte’ foto bestaat volgens de amateurfotografen niet, maar FC Bernheze vindt het een uitdaging om nieuwe beelden te componeren. Kinderen zijn hiertoe ook heel goed in staat. Zij zijn immers vertrouwd met ‘beeldtaal’ door de talloze plaatjes die dagelijks op hen afkomen. Wanneer u als instelling of organisatie gebruik wilt maken van onze fotografische kwaliteiten, neem dan contact met ons op. www.fcbernheze.nl. Muziekverenigingen en harmonieën gemeente Bernheze voor groep 5-6 De meeste mensen luisteren graag naar muziek. Maar weet je, zelf muziek maken is nog veel leuker en gezelliger! Het allermooiste is het natuurlijk om muziek te maken met echte muziekkenners, zoals die bijvoorbeeld in een harmonie of fanfareorkest zitten. En dat kan nu dus in de Cultoerbus. Astrid v.d. Zanden (38) Ik vind het wel goed dat ze snoeien; anders wordt het zo’n wildgroei en gaan alle bomen in elkaar groeien. Nu komt het wat netter over en dat willen we toch. Als ze de bomen niet snoeien, dan krijg je hetzelfde idee als bij de bossen hier in HaDee. Die zien er zo verwaarloosd uit. Toon van Dijk (69) Snoeien, dat is goed denk ik, want anders worden ze veel te groot. Deze bomen op de markt zijn door het snoeien heel goed gegroeid. Ons snoeien ze toch ook op z’n tijd, als ze ons niet snoeien dan hadden we nu zo’n bos met haar. Ik vind dat ze alles moeten snoeien, het hout en de mens. Sandra v. Aarle (31) Daar heb ik eigenlijk nog nooit over nagedacht. Ik denk dat het voor de auto’s op het plein en de parkeerplaats wel fijn is als er gesnoeid wordt.Voor het beeld is het mooier als het mooi kleurig wordt en de blaadjes naar beneden vallen. Ik snap wel dat de gemeente vanuit praktisch oogpunt snoeit, maar ik ga voor het beeld, het herfsttafereel. AJ natuur zijn gang laten gaan? Deelnemende verenigingen zijn: Heeswijk: Koninklijk fanfare Sint Willibrord, Harrie de Bie (0413-291246) of www.koninklijkfanfare.nl Dinther: Harmonie Sint Servaes, Martje van den Broek-Konings (0412-613908) of www.st-servaes.nl MIK: Kunsteducatie: www.mikweb.nl 23

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=