d'n Hadeejer mei 2008

Veranderingen op onderwijskundig gebied Op onderwijskundig gebied werden in de jaren negentig de van overheidswege voorgeschreven basisvorming, de tweede fase en het studiehuis ingevoerd. De basisvorming houdt in dat alle leerlingen in klas 1 en 2 hetzelfde basispakket in het voortgezet onderwijs krijgen. Om dit te realiseren werden ook op het gymnasium vakken als verzorging en techniek ingevoerd. De in 1998/1999 ingevoerde tweede fase zette de bovenbouw, de klassen 4, 5 en 6 helemaal op zijn kop. De van oudsher gehanteerde structuur van alfa en beta ging op de schop en werd vervangen door zogenaamde ‘profielen’. Het geheel werd er echter niet transparanter door, zeker niet omdat tegelijkertijd het zogenaamde studiehuis werd ingevoerd. Dit houdt in dat leerlingen steeds meer hun eigen studie moeten plannen en zelfstandig en in groepjes opdrachten uitvoeren. Door deze nieuwe structuur in de bovenbouw zouden de leerlingen beter voorbereid zijn op een studie aan de universiteit. Maar of dit ook werkelijk het geval is? Onlangs heeft in de Tweede Kamer de Commissie-Dijsselbloem aangetoond dat de ontwikkelingen op onderwijsgebied van de laatste decennia bepaald niet succesvol zijn geweest. School met multifunctioneel karakter Zoals hierboven aangegeven, bleek de school te klein. In 1999 voerde de in november 1998 benoemde rector Martien Korsten de eerste gesprekken met de gemeente over een definitieve huisvesting op één locatie. Dit resulteerde uiteindelijk in de terugkeer van het gymnasium naar het oorspronkelijke gebouw aan de Abdijstraat. En dat resultaat van het architectenbureau Teeuwisse & Willemse Architecten en Adviseurs uit ’s-Gravenhage mag er wezen. Hoewel het karakteristieke oude gebouw intact is gebleven, is het grondig gemoderniseerd; alles is open en er is heel veel licht. In het gebouw zijn een aantal verwante vakken geclusterd met eigen werkplekken. Het grote buitenterrein heeft een buitenpodium en zijn veel faciliteiten voor docenten en leerlingen. Het nieuwe gebouw draagt een multifunctioneel karakter, dat wil zeggen dat kunst-, sport- en welzijnsinstellingen er ook gebruik van maken. Zo worden de extra faciliteiten waarover de school overdag beschikt, in de weekeinden en avonduren door andere organisaties gebruikt. Zonder deze medegebruikers waren overigens een aantal faciliteiten niet realiseerbaar geweest. Anderzijds kunnen de organisaties natuurlijk ook beschikken over faciliteiten en ruimten van het gymnasium. En zo wordt een doelstelling van de school verwezenlijkt, namelijk het dichter bij elkaar brengen van school en maatschappij. Droomschool De huidige rector Wim Harmsen noemt het gymnasium een droomschool. Maar hij is er nog niet klaar mee, hij heeft nog volop plannen. Volgens hem is het niet ondenkbaar dat leerlingen door de aanwezigheid van muziekschool en fanfare in het gebouw weer geïnspireerd raken om zelf muziek te maken. En dat met de expertise van deze twee instanties de wens om weer een koor en schoolorkest nieuw leven in te blazen, vervuld wordt, zoals dit ook bestond in de jaren tachtig onder leiding van classicus Jan Steeghs. Verder is het mogelijk dat er een vruchtbaar samenwerkingsverband ontstaat tussen turnvereniging Sine Cura en leerlingen en docenten lichamelijke oefening. En zo zijn er meer opties, zoals verdere ontwikkeling van de kunst door de tekendocent samen met de Meijerijsche Instelling voor de Kunst.Wie weet komt het nog eens zover dat leden van het Katholiek Ouderenverbond gaan surveilleren bij het gymnasium. En waarom eigenlijk niet? Een prachtige symbiose! Toekomstdromen te over. Zeker en vast niet onmogelijk bij zo’n prachtschool als ´Bernrode´. Bron: Omkijken en doorgaan,1886-1986, Jean van Stratum Met dank aan Ben van de Rijdt, conrector Bernrode RM Wendy Doomernik (36, met Pim): “Heeswijk-Dinther zou verkeersveiliger moeten worden voor kinderen. Op het industrieterrein zijn helemaal geen snelheidsbeperkende maatregelen. Daar wonen ook kinderen.” Bianca van den Braak (36): “De Torenstraat zou wel een opknapbeurt kunnen krijgen. Zoals de Zijlstraat. Met meer bomen bijvoorbeeld. Het zou een verrijking zijn voor het dorpsgezicht.” Wilma van Nistelrooij (41, met Mandy en Nina): “Aan een speeltuintje in de buurt van de Eikenhoek. Er is daar veel groen weggehaald, en er is niets voor in de plaats gekomen. En voor gehandicapten, ouderen en mensen met kinderwagens moet het eenvoudiger worden om zich te verplaatsen in het verkeer.” RvdP eld over.Waar moet het aan besteed worden? Rector Wim Harmsen tussen oud en nieuwbouw. 23

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=