d'n Hadeejer maart 2008

9 Marlies kwam aan haar eerste rol door enkele vriendinnen die meespeelden in King Lear. “Begin jaren ’80 ging ik al regelmatig kijken, en wilde daar gewoon bijhoren. In ’86 had ik dus mijn eerste figurantenrol. Ik kwam in het hof terecht. En was meteen voor eeuwig verkocht! Nu, jaren later, vind ik het nog steeds een heerlijk proces. Je begint met niks, met een stel mensen. En dan doorloop je het hele proces van eenvoudige oefeningen tot het eindproduct. Je ziet het groeien met de verschillende disciplines van spel, zang, dans en decor. Het wordt één geheel en het is heerlijk om te zien hoe iedereen bezig is. Bovendien leer je heel veel. De eerste keer stond ik te trillen op mijn benen. Je denkt dat iedereen alleen maar op jou let. Je bouwt zelfvertrouwen op, je leert je te presenteren voor een groter publiek. Zo ontwikkel je een stuk vrijheid. Ik kan het iedereen aanbevelen.” Volkse vrouw In die twintig jaar heeft Marlies bij De Kersouwe in verschillende groepen gezeten. Marlies: “Tijdens mijn zwangerschap zat ik bijvoorbeeld bij de kostuumgroep en een tijd bij het decor. Ook heb ik enkele jaren bij het jeugdtoneel meegespeeld, o.a. als heks in ‘Heksen kun je niet vertrouwen’. Vanaf ’91 (De fanfare) kwam ik definitief terug bij de grote productie. Een mooie rol was Griet de Mulder in ‘De bende van Jan de Lichte’ (1992). Een lekkere volkse vrouw, heel expressief. Of de verleidelijke dame Myra in ‘Orpheus en omstreken’ (1999). In 2006 speelde ik in ‘De drie musketiers’ de lakei van de koningin. Dat was een rol met weinig tekst, maar veel beweging en expressie. Heerlijk om te doen.” En Marlies laat een aantal prachtige foto’s zien. Zafira Dit jaar speelt Marlies de belangrijkste dochter Zafira in ‘Dochter van Dracula’. Ze heeft twee zussen, Blyka en Crypta. De drie dochters worden naar Carfax Abbey gestuurd. Dracula heeft die abdij gekocht. De graaf is oud en moe, maar de dochters willen hun imperium uitbreiden en hebben in Carfax nieuw vers bloed. Ze komen over als drie zakenvrouwen. Er komen allerlei verwikkelingen en ellende en er vallen slachtoffers. Vanwege onenigheid wordt de oude Dracula te hulp geroepen. Marlies: “In het stuk zitten de zeven hoofdzonden met nadruk op afgunst, gulzigheid en hebzucht én de zeven deugden met vooral moed, geloof en liefde. Zafira is een leuke rol met nogal wat tekst, maar het zijn duidelijke korte zinnen. Ook zit er veel lichaamstaal in en een aantal scènes met muziek, zoals een tango met graaf Dracula. Het wordt hard werken, want onze regisseur Vincent van den Elshout is heel strikt op de tekst. Achter elke zin zit een bedoeling en die moet goed overkomen. Hoe het afloopt? Verrassend, maar…kom maar kijken!” Veel avondvoorstellingen De Kersouwe wil dit jaar in Dracula de nadruk leggen op een duistere, mystieke sfeer met veel licht en schaduw. Men maakt het speelplan kleiner: er komt een soort loopbrug voor het vaste decor met veel hoogteverschillen, die fysieke inspanningen zullen vereisen van de veertig spelers. Het wordt een familievoorstelling, maar wel voor boven de tien jaar. Marlies vertelt dat het echt speciaal wordt: “Uniek is ook de première op 9 augustus om 23.00 uur ’s avonds. Met vijf andere avondvoorstellingen, telkens om 20.30 uur. Twee keer spelen we op zondagmiddag. Ja, het is echt anders dan anders.” AvS Zo ontwikkel je een stuk vrijheid. Ik kan het iedereen aanbevelen. Marlies van Lokven is al ruim twintig jaar betrokken bij Natuurtheater De Kersouwe. Marlies (1959) is geboren en getogen in Veghel, maar is al sinds haar huwelijk met Ad van Lokven in 1980 een echte Dintherse. Met man en twee kinderen woont ze in de Bernhardstraat. Beiden zijn intensief betrokken bij het theatergebeuren, Ad binnen de decorploeg en Marlies heeft dit jaar een hoofdrol in ‘Dochter van Dracula’. Zeven hoofdzonden, deugden én een tango met Dracula Marlies van Lokven heeft hoofdrol in grote productie van De Kersouwe Marlies van Lokven

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=