d'n Hadeejer juli 2008

Het is druk aan de balie Begin juni heb ik nieuwe pasfoto’s laten maken. Dat luistert nauw! Eerste opnamen mislukt, want mijn oren stonden er niet goed op. Dat lag niet aan de fotograaf. Voor een klein tientje had ik er vier. Daarmee naar het gemeentelijk servicepunt in HaDee. Voor een nieuw rijbewijs en een nieuw paspoort, want ik had netjes bericht gehad dat ze binnenkort verlopen waren. Een prima service! Ik denk bij mezelf, ik ga maandagmiddag tegen zeven uur, dan is de grootste storm wel voorbij. Dat dacht je! Ik was de 28ste in de rij. Even een rondje gelopen op het plein en een sigaretje gerookt. Toen ik terugkwam, waren er 34 wachtenden voor mij… Na drie kwartier was ik aan de beurt. Ik werd deskundig geholpen door Trea van Zurphen. Kosten paspoort normaal tarief: 48 euro 35. Kosten rijbewijs: 26 euro 90. Ter plekke te voldoen. Een week later heb ik beide opgehaald. ’s Middags, toen was het minder druk. Trea van Zutphen en Nico Baijens staan elke maandagmiddag en -avond op het servicepunt. “70 tot 80 klanten voor paspoort en rijbewijs is van april t/m augustus heel normaal”, vertelt Trea. “En dan nog de andere aanvragen.We verwerken hier een 100 aanvragen per dag. Iedereen moet persoonlijk komen, ook met de kinderen, dus krijg je een lange rij. Het is intensief werk en continu. Na afloop moeten die nog allemaal verwerkt worden, controleren, scannen enz. Gelukkig hebben we in de toptijden hulp van ‘oudgediende’Tony. Maar het wordt meestal tien uur.” Mooi werk, Trea en Nico! Je moet er niet aan denken dat iedereen twee keer op en neer naar Heesch moet. Om daar in de rij te gaan staan. Gelukkig blijft het servicepunt in HaDee voor onbepaalde tijd op maandagmiddag open. Want de gemeente heeft service voor de burger hoog in haar vaandel staan. Houden zo. AvS Het kenmerk van een klok is dat zij de tijd aangeeft. En wel de juiste tijd. Daar zijn internationaal afspraken over gemaakt. Dat geldt des te meer voor klokken in openbare ruimten of zichtbaar langs de weg zoals kerkklokken, op een station of in een gemeentehuis. Zo kijk ik altijd even bij de benzinepomp in Dinther en weet dan meteen hoe laat het is.Wie buiten aan zijn zaak een uurwerk monteert, zichtbaar voor iedereen, heeft dan ook de morele plicht om te zorgen dat de tijd klopt. Boven aan de toren op de Raadhuis Plaza hangt een klok. Die staat op kwart voor één. Volgens vaste busgangers al twee jaar. ‘En dat is buitengewoon irritant, want je wilt toch weten of die bus op tijd komt. Automatisch kijk je even’. We hebben de Plaza en we hebben sinds kort de Jonckerplaets. Met zo’n namen wil je toch meer zijn dan een saai pleintje. De nieuwe zaken willen bij de tijd zijn. We spraken de algemene beheerder aan om de klok te repareren en goed te zetten. Die had daar geen confidentie in. Blijkbaar te duur. Vandaar dat we de zaken rond het plein zoals Etos,Marskramer, apotheek, modewinkel en bakker oproepen om de Plazaklok de bel aan te binden. Dan kan iedereen weer zien of hij/zij nog tijd heeft om een broodje of een bloemetje te kopen voordat hij thuis moet zijn. En of de bus op tijd komt. Bij voorbaat dank. AvS Plazaklok staat al jaren stil Foto: René Kuijs 11 Foto: Astrid van den Broek

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=