d'n Hadeejer november 2007

5 Asfalt in plaats van klinkers op Beugt Provinciale weg tussen Dinther en Veghel op de schop Samen met de buurtverenigingen werkt de gemeente aan een definitief ontwerp voor de inrichting. Begin volgend jaar wil men aan de gang gaan. De ergernis opwekkende verkeerssluis aan de rand van het dorp zal dan komen te vervallen. Ook de gemeente Veghel zal haar gedeelte van het viaduct tot aan het sportpark te zijner tijd aan gaan pakken. Bij de overgang van de weg van provincie naar gemeente is tevens een fiks geldbedrag meegekomen om de weg opnieuw in te richten. De gemeente maakte een voorlopig ontwerp voor de inrichting en nodigde de aanwonenden uit voor een workshop/informatiebijeenkomst. Wethouder Van de Ven wilde de weg asfalteren omdat de huidige klinkers op zijn, asfalt is onderhoudsvriendelijker en geluidsarmer. Ook zou er een nieuwe voorrangsregeling moeten gaan gelden, net zoals in de rest van de gemeente moeten wegen van rechts voorrang krijgen. Bovendien zouden plateaus aangebracht worden op de kruisingsvlakken. Op deze avond kwamen er zoals verwacht veel reacties. Reden voor de buurtverenigingen van Hoog en Laag Beugt om gezamenlijk met haar leden om de tafel te gaan zitten. Er werd een petitie opgesteld die door bijna alle leden werd ondertekend. Joan van den Boom, voorzitter van buurtvereniging Hoog Beugt: “De respons was geweldig. Vrijwel iedereen kon zich vinden in een aantal voorstellen, die we op papier hadden gezet. Het asfalteren van de weg kon op onze steun rekenen, maar het veranderen van de voorrangsregels vonden we niets. De veiligheid van de vele fietsers zou daarmee ernstig in gevaar komen. Nu heeft het fietspad overal voorrang en dat moet vooral zo blijven. Ook met de verkeers- plateaus waren we niet blij.” Vangrail “We vonden wel dat als we gingen reageren naar de gemeente dat we dan niet alleen zaken af moesten kraken, maar ook met andere, betere, voorstellen komen. Daarom opperden we dat de vangrail, die een paar jaar geleden in een gevaarlijke bocht geplaatst is, moest blijven bestaan. Kruisingsvlakken zou je met een kleur en markering op kunnen laten vallen. Verder kunnen de rijbanen op een paar plaatsen gescheiden worden middels een begroeide middenberm. Door het uit elkaar trekken van de rijstroken en een stukje verder weer bij elkaar te laten komen ontstaat er een optische wegversmalling waardoor bijvoorbeeld de verkeerssluis aan de rand van de kom kan komen te vervallen. Met de handtekeningen van vele buurtbewoners eronder stuurden we onze ideeën naar de wethouder”, aldus Van den Boom. Gemeente Wethouder Van de Ven van verkeerszaken was verrast door de goed onderbouwde reactie van de buurtverenigingen. Zelf had men nog geen definitieve uitgangspunten opgesteld, er was alleen nog maar een voorontwerp. Blij was hij met de betrokkenheid van de aanwonenden en hij beloofde zoveel als mogelijk rekening te houden met de wensen van de bewoners. Inmiddels heeft er ook een gesprek plaatsgevonden tussen de wethouder en een delegatie van het bestuur van de beide buurtverenigingen. Daarin bleek dat de wethouder inderdaad de brief met opmerkingen en ideeën van de aanwonenden goed had gelezen. Binnenkort komt er weer een inspraakavond waarin de gemeente de nieuwe plannen zal presenteren aan de bewoners. De besturen van de buurtverenigingen hebben er na het vorige gesprek veel vertrouwen in. Van den Boom: “We zijn heel positief gestemd. Door de saamhorigheid van de buurt hadden we een groot draagvlak en heeft de gemeente goed naar onze inbreng geluisterd.” MK De provinciale weg N606 van Dinther naar Veghel is begin dit jaar overgegaan van de provincie naar de gemeente Bernheze. Daarmee is de weg vrij om Hoog en Laag Beugt net als de andere wegen in HaDee ook duurzaam veilig in te gaan richten. Vanaf de bebouwde kom tot aan het viaduct wordt het een zogenaamde erfontsluitingsweg in een 60 kilometerzone. Joan van den Boom

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=