d'n Hadeejer juni 2007

19 de nieuwe abt de Regel van Augustinus en de Constituties van de orde. Daarnaast nog de ring, de mijter en de herdersstaf behorende bij de functie van abt. De Duitse abt-generaal Thomas Handgrätinger wenste de nieuwe prelaat vervolgens een vooruitziende blik en ferme daadkracht toe. In zijn preek verklaarde Hurkmans verder dat de kerk onder meer nog altijd de taak heeft om het zaad van het evangelie uit te dragen. Volgens Cortvriendt moet dat echter niet alleen in evangeliserende zin verstaan worden. Het gaat immers niet alleen om verkondiging, maar ook om daadwerkelijke vormgeving. Ondanks het gegeven dat het aantal norbertijnen van 104 in 1988 drastisch terugliep naar 54 nu, een grote zorg van de vorige abt Piet Al, blijft de nieuwe abt optimistisch. In zijn optiek kan ook een kleinere gemeenschap veel betekenen, wanneer deze op een authentieke en aantrekkelijke wijze vorm geeft aan het religieuze leven. De abdij is immers bij uitstek een plaats die geschikt is om levend te houden waar God voor staat. Concrete taken De concrete taken van de abdij bestaan onder meer uit het gastvrij ontvangen van mensen, het verzorgen van een breed aanbod in bezinning rond geloof en groei in heelheid, ruimte bieden aan mensen om dichter bij zichzelf en bij God te komen. Op diaconaal gebied verder gebeurt veel rond de gemeenschap van de priorij in Tilburg. Ook in India komen er talrijke zaken tot stand. Daar werken norbertijnen aan geïntegreerde vormen van ondersteuning van met name de armste delen van de bevolking, vrouwen en kinderen, bestaande uit onderwijs, medische zorg, behuizing en werkgelegenheid. Eveneens dragen de bij de abdij behorende uitgeverij en drukkerij bij aan de verspreiding van het apostolaat. Door de liturgische, catechetische en bezinnende publicaties worden middelen aangereikt om God bij mensen en mensen bij God te brengen en parochies en gemeenten te ondersteunen in het samen vieren. In zijn werk wordt de abt niet alleen gesteund door zijn mede- broeders, maar tevens door onder andere de groep van participanten. Meelevende en betrokken gelovigen. Vrouwen en mannen die zowel delen in de spiritualiteit en in het leven en werken van de abdij, op hun plaats in de wereld. Vanuit deze achtergrond zijn er zelfs mannen ingetreden. Enkele van de participanten hebben zich toegelegd op het gastenwerk of verrichten een functie in de huisdrukkerij of in de telefooncentrale. Geïnspireerd Cortvriend verklaarde bij zijn inzegening dat hij was geïnspireerd door zijn voorgangers, de voormalige abten Ton Baeten en Piet Al. Hun ingezette weg wil de nieuwe abt blijven volgen.Met bevlogenheid en gesteund door medebroeders zoekt hij verder naar nieuwe wegen, want het werk van de abdij is nog lang niet af. Evenmin als de inspiratie van de abt. Hij noemt het ‘Berne-anders’-project als een belangrijk instrument om een andere benadering van geloven aan te bieden en een ander publiek te bereiken. Door mensen op een andere wijze te inspireren, bij voorbeeld met een optreden van de Belgische zanger/musicus Willem Vermandere, met gospels van Elvis, met toegankelijke bezinning rond woorden als stilte, leegte, verzoening, pijn en groei. Onlangs is er gestart met een troika van drie sprekers van de drie grote wereldgodsdiensten: islam, jodendom en christendom. Imam Adem Kose, rabbijn Awraham Soetendorp en de voormalige jezuïet Huub Oosterhuis onthulden op drie avonden in een volle abdijkerk de ‘parels’ van hun godsdienst. En over de islam gesproken: binnenkort gaan enkele islamjongeren samen met norbertijnen een dialoog aan over hun beider godsdienst. In het kader van wederzijds begrip en verzoening. Ook staat er een Berne-agora op stapel: een open podium waarop belangrijke onderwerpen van deze tijd aan de orde komen en waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en inzichten met elkaar kunnen delen en elkaar verrijken. Individualisme De leeftijdsopbouw van de abdij, een grote groep op gevorderde leeftijd en een kleinere groep van (vroeg) middelbare leeftijd, vraagt volgens Cortvriendt om zorgvuldige aandacht. Een goede zorg enerzijds en ruimte tot ontplooiing anderzijds. Ten slotte moet volgens de Regel van Augustinus ieder krijgen wat hij nodig heeft om te leven. En dat binnen de contouren van die ene gemeenschap. Een strikte scheiding in jong en oud is niet te maken. Door de ‘jongeren’ wordt veel tot stand gebracht, maar vele ‘ouderen’ leveren nog een belangrijke bijdrage aan de voortgang van de gemeenschap. Hoewel jongeren dikwijls worden afgeschilderd als individualistisch, ziet Cortvriendt dat anders. Hij interpreteert het huidige individualisme meer als respect en waardering voor de eigen individualiteit waaruit betrokkenheid en verantwoordelijkheid ontstaan. Een individualisme dat totaal onvergelijkbaar is met het meer ikgerichte individualisme van de jaren zestig/zeventig. Defaitisme De abt is absoluut niet somber over de toekomst van de abdij, heeft echter wel een duidelijke afkeer van het huidige religieuze defaitisme, de moedeloosheid. Ook al zou er niemand meer intreden, dan nog kan volgens Cortvriendt de abdij een dertig of veertig jaar vooruit. Menig congregatie en orde verkeren grotendeels in dezelfde situatie waarbij er zelfs communiteiten zijn die zichzelf gaan opheffen. Maar dat is bij Berne niet aan de orde. De abt ziet zichzelf aangesteld om er het beste van te maken en naar nieuwe wegen te zoeken, zoals hij reeds aangaf. ‘De abdij heeft een schitterende traditie en er is nog voldoende elan in onze gemeenschap. Je moet nu doen wat je moet doen, en zijn wat je moet zijn en dat met vreugde’, aldus de abt. RM Abt Ward Cortvriendt

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=