d'n Hadeejer augustus 2007

Sinds 2003 werd op een terrein aan de Meerstraat de KunstCamping georganiseerd. De eerste keer door de Bernhezer Kunstkring, de andere drie keer door Stichting de KunstCamping. Langzaam groeide deze tentoonstelling met hedendaagse kunst in die vier jaar in toeschouwersaantal, bekendheid en publiciteit. De organisatoren hebben na vier jaargangen hun ambitie opnieuw gedefinieerd en nieuwe vormen gevonden, maar wel met behoud van de verworvenheden van de afgelopen jaren. Wat is er anders? Wat bleef behouden? ‘Het weiland dat beroemd wilde worden’ Kunstcamping wordt tweejaarlijks evenement Dertien hectare De naam KunstCamping leidde vaak tot verwarring. Veel mensen dachten aan een soort camping, waar men gezellig kan vakantiekamperen en waar tegelijkertijd onder leiding van kunstenaars geschilderd, getekend en gebeeldhouwd kan worden. Per jaar kwamen daar tientallen vragen om informatie over. Er is nu gekozen voor de naam Dertien hectare. Deze naam verdient enige toelichting. Toine van der Heijden heeft 20 jaar geboerd op zijn boerderij aan de Meerstraat. Toen hij rigoureus zijn werk en leven liet keren en iets heel anders ondernam, was de vraag wat te doen met de grond, die bij de boerderij hoorde. Hij besloot om van de 15 hectare er 13 om te (laten) vormen tot bos en natuurgebied. Elke twee jaar stelt hij deze 13 hectare beschikbaar om er een grote openluchttentoonstelling van hedendaagse kunst te houden. Het is natuurlijk uniek om in zo’n groot en mooi gebied een tentoonstelling te kunnen organiseren. Vandaar dat de stichting de naam Dertien hectare heeft gekozen. Het landschap vormt een weids decor waarin kunstenaars alle ruimte hebben. Ambitie De stichting heeft altijd al, ook bij de manifestaties van de KunstCamping, de lat hoog gelegd. Kwaliteit stond voorop, waarbij bezoekersaantallen wel belangrijk waren, maar niet doorslaggevend. Nu wordt de volgende stap gezet. De organisatoren streven er naar om een serieuze plek te veroveren in de Nederlandse kunstwereld. Behoud of verhoging van de kwaliteit staan daarbij voorop. Maar omdat deze kwaliteit nogal eens drempels opwerpt bij het publiek is een tweede en misschien wel moeilijker te verwezenlijken ambitie, het slechten van die drempels. Zo ontstaat een dubbele ambitie: kwaliteit bieden en dat duidelijkmaken aan de bezoekers. Drempels Hoe worden die drempels afgebroken? Op de eerste plaats door het verzorgen van gratis rondleidingen. Er zijn ervaren rondleiders aangetrokken die kennis hebben van wat er tentoongesteld wordt, die daarover een heldere uitleg kunnen geven en die vragen van de bezoekers kunnen beantwoorden. Verder wordt er veel aandacht besteed aan de hoeveelheid en de kwaliteit van het bezoekersmateriaal, waarin eveneens uitleg, toelichting wordt gegeven op het tentoongestelde. Tot slot wordt de drempel niet onnodig hoog gemaakt door een lage toegangsprijs te hanteren. En om ook te zorgen dat deze kunstvormen bij de jeugd vertrouwd worden zijn er al afspraken met veel groepen van de basisscholen uit heel Bernheze. Beroemd Zo wil de organisatie meer dan ooit ruimte geven voor verbeelding. Met de fysieke ruimte van dertien hectare natuurschoon en met de figuurlijke ruimte in het hoofd, waarbij iedereen onbevooroordeeld kan kijken naar hedendaagse kunst. Een tentoonstelling organiseren met een dergelijk hoog niveau in programmering, uitstraling en publieksbereik, vergt echter veel meer dan het werk in de KunstCamping. Daarom heeft het bestuur gekozen voor een biënnale, een tweejaarlijkse manifestatie. De eerste editie vindt plaats in september 2007 onder de titel ‘Het weiland dat beroemd wilde worden’. De spectaculaire opening zal plaatsvinden op zaterdag 8 september om 16.00 uur. Daarna is de tentoonstelling geopend op elke vrijdag, zaterdag en zondag van 11.00 uur tot 18.00 uur tot en met 30 september 2007. Op werkdagen kunnen groepen de tentoonstelling bezoeken op afspraak. Voor meer informatie: www.dertienhectare.nl BvS 5

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=