DnHadeejer_Maart2017_02.indd - page 10

otmar is een van de drie rijders van het 11-koppige team
en vertelt enthousiast: “Je moet vooral van sleutelen hou-
den, want rijden doe je eigenlijk alleen bij de wedstrijd.
ons team is gestart in 2006 met als basis een magirus
deutz uit 1981. de naam rhinorocket is ook afgeleid
van de neus van de truck: rhino, en het logo van magi-
rus lijkt op een raket: rocket.” van de truck zijn maar een
paar delen origineel gebleven, maar dat is ook een ver-
eiste ommee te mogen doen aan de wedstrijden: cabine,
vooras en chassis moeten origineel zijn.
de techniek
de oorspronkelijke luchtgekoelde motor werd vervangen
door een Iveco v8 watergekoelde motor met een inhoud
van 18,5 liter. omdat magirus deutz is opgegaan in Iveco
is dat toegestaan, truck en motor moeten van hetzelfde
merk zijn. Techneut Frank onthult: “alles draait om twee
dingen: brandstof en zuurstof. de brandstofpomp spuit
1800 cc normale diesel in, en de turbodruk wordt opge-
voerd naar 6 bar. dat geeft het maximale vermogen van
ongeveer 2500 pk. de intercoolers moeten ervoor zorgen
dat de temperatuur niet te hoog oploopt, anders knallen
de turbo’s eruit. en dat is een dure grap!”
eén uur voor vertrek
de teamleden komen in rosmalen bij elkaar om alles in
te laden. de truck gaat op de trailer. de voorbereidingen
zijn allemaal al gedaan. de afgelopen weken is de truck
in orde gebracht voor het nieuwe seizoen. de eerste de-
mo-wedstrijd hebben ze pas achter de rug. vandaag is in
loosbroek de 2e test om te zien of de truck weer tip-top
is.
aankomst wedstrijdterrein
er wordt een plekje gezocht om de trailer uit te laden. de
sponsorvlaggen worden uitgestald, zodat iedereen kan
zien wie er allemaal financieel bijdragen. Otmar gaat met
een paar teamleden kijken hoe de baan zich gedraagt.
Iedere baan en iedere ondergrond is anders. Zandgrond
vraag een andere benadering dan kleigrond. otmar: “bij
zandgrond loop je het risico dat je jezelf ingraaft, bij klei
heb je dat niet. maar als klei nat is, dan kan er niet gere-
den worden.”
de keuring
Het team wordt opgeroepen om naar de weegbrug te ko-
men. daar wordt de truck grondig gecontroleerd op een
10
d ’ n hadeejer
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,...44
Powered by FlippingBook