d'n Hadeejer augustus 2015

6 d ’ n hadee j er INTERVIEW Rien Somers is al jaren manager van BZB. Daarnaast is hij mede verantwoordelijk voor de muziekprogrammering van Natuurtheater De Kersouwe en initiator van FestyLand. Tevens vertegenwoordigt hij samen met zijn collega’s verschillende andere acts via Live & Booking, het boekingsbureau dat 3 jaar geleden het levenslicht zag. Maar wie is deze duizendpoot? En wat zijn belangrijke kernwaarden voor succes? Volgens Rien: “Intuïtie, Creativiteit, Communicatie.” Interview met Rien Somers Rien Somers heeft van zijn hobby zijn beroep gemaakt. “Ik ben verantwoordelijk voor het management en de boekingen van BZB. Samen met 2 collega’s run ik Live & Booking, dat de belangen voor bands als Poor John, Heavy Hoempa en Baby Blue behartigt. Als lid van de evenementen-commissie verzorg ik mede het zomerprogramma van Natuurtheater De Kersouwe. En dan hebben we natuurlijk nog FestyLand dat het hele jaar door intensieve aandacht vraagt.” Ondanks de grote hoeveelheid voelt het niet als werk, aldus de duizendpoot. “Ik moet natuurlijk wel netwerken, maar dat doe ik het liefste op mijn gemak met een glas wijn erbij. Is het dan werk of hobby? Nou, als het een goede wijn is, is het voor mij meer een hobby!” Hij is het managerschap min of meer ingerold, zo vertelt hij. “Ik werkte eerst bij de Rabobank en niemand wist precies wat ik daar deed, inclusief ikzelf. Ik besloot parttime te gaan werken in combinatie met de avond HEAO en daarbij hield ik tijd over.” Via Petpop, het eerste festival dat Rien eind jaren ’80 organiseerde, kwam hij in contact met een brouwerij en zo bij Café Frappant in Berlicum terecht. “Het idee van een kroeg beginnen leek me erg leuk,” vertelt Rien. “Dus heb ik die kans met beide handen aangegrepen. Dat deed ik samen met een goede vriend, Jan de Mol. In hetzelfde jaar namen wij ook Café de Zwaan in Heeswijk over en stopte ik bij de Rabobank.” In deze periode maakte hij ook voor het eerst kennis met de Band Zonder Banaan. “Ik kende hen vanuit een optreden bij De Zwaan. Ze hadden een dubbele boeking waarna Marijn Bongers, indertijd mijn compagnon bij De Zwaan, vroeg of ik eens met ze wilde gaan praten. Ik zei tegen de band: “Jullie doen het hier in de regio nu heel goed. Als jullie nou eens een half jaar niet spelen en dan één grote show doen, dan weet ik zeker dat jullie dat gaan uitverkopen.” Dat vonden ze wel een vet plan! En zo gezegd zo gedaan. Deze show in de Markthal van Uden was eerder uitverkocht dan de Golden Earring de dag erna en na afloop zeiden ze tegen mij: ”Dat was inderdaad een goed idee! Kun je dit niet blijven doen voor ons?” en zo ben ik bij de band betrokken geraakt.” Jarenlang waren BZB en beide kroegen een mooie mix voor Rien, totdat hij na een sabbatical in 2005 niet meer terugkeerde naar de horeca. “Ik ben vanaf dat jaar fulltime voor BZB en diverse evenementen aan de slag gegaan.“ Intuïtie De belangrijkste kernwaarde is voor Rien zijn intuïtie. Hij zegt daarover: “Als ik met een artiest ga samenwerken, vind ik het allerbelangrijkste dat ik een klik en goed gevoel heb met de band. Dat beoordeel ik vaak op mijn intuïtie en dat laat me eigenlijk nooit in de steek. Je moet alleen het geluk hebben dat je intuïtie zuiver is.” Rien weet wel waar hij zijn intuïtieve gevoel vandaan heeft. “Ik ben de jongste in een gezin van vijf en wilde vroeger uitvinder worden. Ik werd heel vrij gelaten en mocht het feitelijk zelf allemaal uitzoeken. Daar ontwikkel ik vanuit mezelf het gevoel van wat wel en niet goed is en daar vertrouw ik nog steeds op.” Creativiteit “Ook vind ik creativiteit heel erg belangrijk,” vertelt Rien verder. Dat is dan ook zijn tweede belangrijke kernwaarde. “Out-of-the-box kunnen denken. Iets wat eigenlijk niet kan, toch proberen. Dat proces vind ik heel interessant en ik vind het een uitdaging om zo te werken. Een goed voorbeeld is het bedenken van absurditeiten voor FestyLand. Als buitenstaanders onze brainstormsessies zouden horen, zouden ze vast denken dat het hele team gek geworden is!” Ook tijdens het managen weet hij op creatieve wijze gebruik te maken van kansen. Want, zo zegt hij zelf: “In basis ben ik lui, maar ik heb een hekel aan gemiste kansen.” Zo heeft hij het op een bijzondere manier voor elkaar gekregen dat BZB op Lowlands mocht spelen. “Dat was hun ultieme doel: op Lowlands staan, destijds verreweg het bekendste festival van Nederland en daar wilden ze kosten wat kost een keer spelen. Ik had mezelf toen ingeschreven voor De Gongshow, een talentenjacht op Lowlands. Uiteindelijk heb ik deze gewonnen door een kip na te doen op de melodie van Hey Jude van The Beatles. Naderhand zei ik tegen Willem Venema van organisator MOJO: “Ja, ik ben eigenlijk maar gewoon manager van een band. En als de manager hier De Gongshow wint, kun je nagaan wat de band kan!” En het jaar erop stond BZB op Lowlands.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=