d'n Hadeejer oktober 2010

Eva Laurenssen over ‘het mooiste beroep dat er is’ Een Beatles-show als afstudeerstage Eva: “Toen ik 15 was, deed ik samen met mijn vriendinnetje Judith Sleddens voor het eerst mee bij de Kersouwe. Dat was een geweldige tijd. Mijn hele Spaanse familie speelt of speelde trouwens bij de Kersouwe. En mijn oma, de moeder van mijn vader, kan goed zingen. Daarnaast deed ik aan Afrikaanse dans en volgde ik ook zang- en toneellessen.” Tijdens de HAVO volgde Eva in het weekend een vooropleiding op de Koningstheateracademie in Den Bosch. Daarna volgde een jaar op de Toneelschool in Utrecht, maar de Toneelschool & Kleinkunstacademie in Amsterdam bleef lonken. Elk jaar doen er zo’n duizend mensen auditie en daar blijven er twintig van over. Sinds drie jaar woont ze in Amsterdam. Eva: “Samen met mijn beste vriendin woon ik in de Jordaan en delen we anderhalve verdieping. Natuurlijk kom ik af en toe nog wel terug naar HaDee om mijn ouders en broertjes te zien.” Lichaamshouding Op de Toneelschool leer je wat er nodig is om te transformeren en te concentreren. “En natuurlijk te acteren, maar gek genoeg vloeit dat voort uit die grondbeginselen. We kregen lessen in elementair spel, fysieke ontwikkeling, kunstgeschiedenis, solfège (de stelselmatige training van het muzikale gehoor d.m.v. een muzikale zangoefening, waarbij de melodie gezongen wordt zonder de tekst en met alleen de namen van de noten. – Wikipedia), theatergeschiedenis, ensemble zang, individuele zang, artistieke ontwikkeling en meer. We hebben ook jazz en klassiek ballet gehad, maar daarbij ging het om bewustwording van je lijf en dan voornamelijk je centrum. Bij fysieke ontwikkeling gaat het om je neutrale lichaamshouding, zodat je altijd je rol opnieuw in kan vullen. Mijn voorkeur ligt zowel bij zingen als acteren. Op dit moment zit ik in een muziektheaterproductie en zing ik vooral.” Grote voorbeeld? “Ik bewonder wel een aantal mensen. Jacques Brel is er daar één van. Wat die man doet, is fenomenaal. Meryl Streep vind ik de beste actrice van dit moment. Hoe zij transformeert is ongelofelijk.” Beatles Volgens NRC Handelsblad klinken de songs van The Beatles, gezongen door de acteurs uit de voorstelling, door hun dreigende interpretatie, nieuw, fris en onverwacht. De regie van ‘The Beatles – Here, There & Everywhere’ ligt in handen van Kees Prins en Ruut Weismann. Eva: ”Ruut is tevens de artistiek leider van onze school, dus wij kenden elkaar al goed. Dat is wel fijn, maar het gevoel om jezelf te moeten bewijzen in zo’n grote productie is wel extra groot. Hier heeft hij ons immers voor opgeleid! Met Kees Prins, de schrijver, hebben we iets minder te maken, maar hij is natuurlijk wel een hele inspirerende man. Dit is mijn afstudeerstage. Het is moeilijk een cijfer te geven aan de hand van hoe iemand speelt of zingt. Het zit ‘m in zóveel details… Daarbij komt dat je altijd met jezelf werkt. Je bent zelf jouw instrument. Wij krijgen veelal les van mensen uit het vak, denk aan Annet Malherbe, Alex Klaasen en Paul de Munnik, en die beoordelen ons per workshop. Daarnaast is er een vaste staf, die ons volgt en elk half jaar evalueert.” Om helemaal klaar te zijn voor de voorstelling over The Beatles gingen alle spelers twee weken naar een huis in Frankrijk, in Couze. “Dat was heel erg leuk! Ook pittig, omdat er natuurlijk artistiek veel moest gebeuren, maar ook binnen de groep. Er is zo’n twee maanden fulltime repeteren aan vooraf gegaan. We hebben er een heel fijn team aan overgehouden. De voorstelling wordt vijf keer in de week gespeeld. “Dat betekent dat we dinsdag tot en met zaterdag met de bus naar alle theaters rijden. Meestal vertrekken we rond drie uur ‘s middags en aangezien we nog in de try-out periode zitten, eten we in het theater. Daarna gaan we inzingen, heeft de regisseur soms nog wat puntjes, soundchecken en dan spelen. Tekst: Noortje van Schijndel Foto’s: René Kuijs Eva Laurenssen is 22 jaar en nu al schittert ze in verschillende theaters in Nederland. Eva zit momenteel in het afstudeerjaar van de Amsterdamse Toneel & Kleinkunstacademie. Ze speelde al in ‘Faust’, onder regie van Marcus Azzini en Paul de Munnik. Ze is één van de acht jonge spelers van de verrassende productie ‘The Beatles – Here, There & Everywhere’ en timmert hard aan de weg in artiestenland. Lees verder op pagina 13. 11 | oktober 2010

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU2Mzc=